Boulebar etablerar sig i Malmö

Boulebar etablerar sig i Malmö

Boulebar Sverige AB flyttar in i de anrika 1800-talsstallarna på Drottningtorget i Malmö.

Den karaktäristiskt gula fastigheten som under de senaste decennierna fungerat som saluhall och museum förbereds nu för boulebanor, restaurang och bar, i samarbete med Malmö Stadsfastigheter. Våren 2013 ska allt vara klart, med 16 inomhusbanor och 8 utomhusbanor tillsammans med restaurang och bar med plats för uppåt 100 gäster.

”Det här är ett stort steg för oss och vi är verkligen glada för möjligheten att etablera vår första anläggning utanför Stockholm just i Malmö. Vi tror att vi har ett bra erbjudande för malmöborna och har bemötts mycket positivt av Malmö Stad och alla människor vi varit i kontakt med. Nu gäller det att göra det bästa av den fantastiska lokalen.” säger Henrik Kruse, VD på Boulebar Sverige AB.

Utanför byggnaden bedrivs viss torghandel på helgerna men platsen har länge ansetts vara en passiv yta. Förhoppningarna är stora att bouleverksamhet både inom- och utomhus ska ge torget ett uppsving och mer liv och rörelse.

”Vi tycker att Boulebar är ett intressant koncept. Det krävs stora byggtekniska åtgärder men inte särskilt stora förändringar av byggnadens utseende och karaktär. Vi har fått uppdraget av Malmöpolitikerna att det ska vara en publik verksamhet som gör torget mer levande.” säger Peter Hingström, projektledare på Malmö Stadsfastigheter.

De som bor i området är överlag positiva till boulebaren enligt remisser från stadsbyggnadskontoret.
Även politikerna och gatukontoret är med på banan.

Konceptet Boulebar har sedan 2004 utvecklats i Stockholm där kombinationen boulespel, bar och servering av mat utgjort en stabil grund för verksamheten. Huvudinriktningen är grupp- och företagsevenemang med boulespel som kärna och man hanterar idag grupper på upp till 350 personer. Boulebar som idag har verksamhet i Vasastan, i Rålambshovsparken, vid Globen och på Djurgården servar över 150 000 gäster per år. Bolagets grundare och huvudägare är själva boulespelare.

Fakta om boule
Boule pétanque är en fransk, traditionell sport som går ut på att kasta metallklot så nära en liten träkula som möjligt. Man spelar singel eller i lag och det arrangeras både nationella mästerskap och världsmästerskap.
Efter tio minuter har du grunderna på plats. Reglerna lär du dig i princip lika snabbt. Boule är en utpräglad precisionssport. Det handlar varken om styrka eller om snabbhet. Däremot finns en hel del taktiska och tekniska finesser som gör att tävlingsinstinkten får bra med bränsle. Det är en enkel aktivitet där alla kan vara med.

Kontaktpersoner:
Henrik Kruse, VD, Boulebar Sverige AB
Mejl: henrik.kruse@boulebar.se

Petra Dahlgren, Marknadschef/Presskontakt, Boulebar Sverige AB
Mejl: petra.dahlgren@boulebar.se

Boulebar Sverige AB driver fyra boulebarer i Stockholm. Bolaget har en omsättning på 46 miljoner, 36 tillsvidareanställda och växer ständigt stabilt.
Bolaget bildades år 2000 och har tre år i rad mottagit utmärkelsen ”Gasellföretag” av tidningen Dagens  Industri. Kombinationen boule, bar och mat har varit mycket framgångsrik.

För mer information om Boulebar: http://www.boulebar.se/