Nu öppnar Boulebar Malmö!

Nu öppnar Boulebar Malmö!

Nu öppnar Boulebar Malmö, en skön mötesplats för alla malmöbor. Första klotet kastas av den legendariska skådespelerskan Anita Ekberg.

Wow, äntligen är det dags för premiär! Onsdagen den 22 maj slår vi upp portarna och vi är peppade till max. Invigningen blir ”La dolche vita” för oss så det känns logiskt att legendariska skådisen Anita Ekberg kastar första klotet.

Det är ingen slump att vi lanserar vår finaste och mest genomarbetade Boulebar i just Malmö. Vi är förälskade i den här stan, som har så mycket boulekänsla och skön attityd.

Kom ner och zlatanera i gamla ridhuset på Drottningtorget där vi har 22 nybyggda toppbanor med grymma instruktörer, härlig fransk mat, generös bar och framför allt en skön stämning. Boulebar hoppas att kärleken till Malmö blir besvarad.

Bakom projektet står Boulebar Sverige AB, som sedan tidigare driver fyra anläggningar i Stockholm.

­– Vi tycker att Boulebar är ett kul koncept, som dessutom passar in i stadsmiljön vilket är viktigt för oss. Vårt uppdrag från politikerna var en publik verksamhet som ska göra torget mer levande, säger Carola Lund, områdeschef på serviceförvaltningen.

­– Det är bra att Boulebar vänder sig till många målgrupper – allt från kompisgäng och företag till pensionärer och familjer. Vi ser fram emot öppningen och det ska bli spännande att se verksamheten drivas i Malmö, säger Carola Lund.

Arvid Falk, ansvarig Boulebarchef i Malmö, är också förväntansfull.

– Det blir en fantastisk mötesplats för oss malmöbor. Boule är en rolig sport som är oerhört social, säger Arvid Falk som själv är uppväxt i Malmö.

Boulebar satsar hårt på både mat och bar. Menyn har tagits fram i samarbete med Pauls kök med Paul Svensson i spetsen. En franskinspirerad bar är naturligtvis på plats.

Grundaren och delägaren Henrik Kruse tycker att Boulebar Malmö är det roligaste projektet sedan öppningen av företagets första Boulebar 2004.

– Vi blev snabbt förtjusta i Malmö eftersom det finns så mycket vilja och energi i staden. Dessutom såg vi genast att lokalen hade stor potential, säger Henrik Kruse och berättar om bakgrunden till Boulebar.

Allt började i Barcelona 1991 när Henrik och två vänner fick se en man i gröna byxor spela fantastisk boule.

– Väl hemma startade vi bouleklubben Grönbrallan som snabbt blev Sveriges största bouleförening. Vi var 200 till 300 personer som festade och spelade boule. Drog ner till Frankrike och utmanade fransmännen. Det blev ett sätt att träffas, ett socialt kitt, säger Henrik Kruse.

– Faktum är att vi sedan Boulebars start verkligen fått med oss alla olika typer av människor. Hos oss är alla välkomna.

Det är den välkända inredningsfirman Stylt Trampoli som har designat den 1 200 kvadratmeter stora lokalen i Malmö.

– Vi har jobbat med konceptet sedan augusti. De är helt tokiga, lite som vi. För oss har det varit avgörande att förstå Boulebars själ, säger Erik Nissen Johansen, creative director och grundare av design- och inredningsbyrån Stylt Trampoli AB, och fortsätter:

­– Det är ett unikt företag, drivet av riktiga boulenördar. De är så passionerade kring hur de vill ha det att det inte alltid har varit enkelt längs vägen. En sak är säker, upplevelsen gästerna möter liknar inte någon annan bar vi jobbat med.

Resultatet blev bland annat 14 toppdesignade inomhusbanor, åtta utomhusbanor, en fransk pastisbar, 70 matplatser och specialdesignad belysning.

Hedersgäst på premiärkvällen den 22 maj blir den legendariska skådespelerskan Anita Ekberg som inviger boulebanorna genom att kasta första klotet.

Kontaktpersoner:

Henrik Kruse, vd Boulebar Sverige AB
Mejl: henrik.kruse@boulebar.se

Arvid Falk, Boulebarchef Malmö
Mejl: arvid.falk@boulebar.se

Boulebar
Mejl: info@boulebar.se

Erik Nissen Johansen, vd Stylt Trampoli
Mejl: erik@stylt.se
Mobil: 070-8218888

Peter Hingström, projektledare, serviceförvaltningen/Malmö stad
Mejl: peter.hingstrom@malmo.se
Mobil: 0734-34344860

Om Boulebar Malmö: Vid Drottningtorget öppnar Boulebar Malmö den 22 maj 2013. Malmö Stad och Boulebar Sverige AB har investerat i fastighet och inredning. Inredningsansvariga är Stylt Trampoli. 14 inomhusbanor, åtta utomhusbanor, två barer, ett ordentligt kök och ytor att hänga på. Fastigheten består av totalt 1 200 kvadrat. Tidigare har lokalen bland annat använts som saluhall och vagnsmuseum. De senaste åren har Röda korset haft verksamhet i lokalerna. Boulebar räknar med mellan 20 000 till 50 000 besökare i lokalen det närmsta året.

Om boule: Boule pétanque är en fransk, traditionell sport som går ut på att kasta metallklot så nära en liten träkula som möjligt. Man spelar singel eller i lag och det arrangeras både nationella mästerskap och världsmästerskap. Efter tio minuter har du grunderna på plats. Reglerna lär du dig i princip lika snabbt. Boule är en utpräglad precisionssport. Det handlar varken om styrka eller om snabbhet. Däremot finns en hel del taktiska, mentala och tekniska finesser som gör att tävlingsinstinkten får bra med bränsle. VM genomförs sedan 1959. Sverige har som längst tagit sig till kvartsfinal i öppen klass. På damsidan tillhör Sverige världseliten. Frankrike dominerar sporten i antal utövare och elit. Det är en enkel aktivitet där alla kan vara med.