Nygammal boulefavorit i ny kostym – säg bonjour till Rosenlunds sydfranska pärla

Åtta år och några miljoner boulekast senare är det dags för Boulebar Rosenlund att få en helt ny interiör. Inför hösten öppnar man upp med nyrenoverade lokaler – som har hämtat sin inspiration från den franska livsstilen och de sydfranska, lummiga parkerna. I fokus är självklart nationalsporten boule petanque.

2015 slog Boulebar upp portarna längs kajen i Rosenlund. Sedan starten har nästan en miljon gäster kastat klot och druckit pastis i den populära restaurangen. Med uteservering ett boulekast från kajkanten och landmärket Feskekörka som närmsta granne har Boulebar etablerat sig på vad som blivit ett av stans mest attraktiva lägen. Och den franska nationalsporten boule petanque är mer populär är någonsin.

Nu har restaurangen fått ett rejält lyft med ny interiör och stora väggmålningar. Inspirationen till inredningen är hämtad från Provence husfasader och lummiga parker. En fransk park mitt i Göteborg! Här möts besökarna av en grönskande entré med utomhuskänsla, som mynnar ut i en öppen bistro. Kulörerna går i aprikosa och rosa toner, konstgjorda grenar från Sydfranska Platanträd hänger i taket och den kornblå baren blir en självklar mittpunkt, inramad av de grusiga boulebanorna.

I arbetet med den nya miljön har Boulebars inredningsarkitekter försökt att ta vara på så mycket som möjligt av befintligt material. Bordskivor har vänts upp och ner och soffor har fått nya mjuka textilier, allt för att göra förvandlingen så hållbar som möjligt.

– Den nya interiören sätter boulen i fokus. Det är luftigare, ljusare och mer lekfullt än förut. Som att gå in i en sydfransk lummig boulepark med baren som en randig smällkaramell i mitten. På Boulebar är mötet mellan människor centralt. Vi vill ha en avslappnad och prestigelös stämning där alla är välkomna, oavsett om man är ett stort kompisgäng som äter middag och spelar boule, eller om man vill ta ett glas efter jobbet och drömma sig bort till Provence, säger Sara Sandström, som jobbat med Boulebars uttryck och design i 11 år.

Ny meny med Apéritifs Dînatoire – klassiska franska smårätter
Inför nystarten har Boulebar dessutom utvecklat sitt matkoncept. Nu presenteras besökarna för Apéritifs Dînatoire, som blir ett komplement till den klassiska à la carte-menyn. Apéritifs Dînatoire är det sydfranska begreppet för att dela på smårätter där råvarorna är enkla, smakerna rena och sättet att äta på är opretentiöst. Menyn är framtagen för att passa perfekt ihop med den franska nationalsporten där man kan dela på en charkbricka, några gratinerade ostron och en Grand Aioli tillsammans med ett glas pastis över en bouleturnering i goda vänners lag.

Den nya interiören på Boulebar Rosenlund är skapad av den Göteborgsbaserade duon Atelier Blå som består av designern Sara Sandström och inrednings- och landskapsarkitekten Axel Bohlemark.

Boulebar drivs av sanna bouleentusiaster. Det startade som en tågluff genom Europa. Tre vänner som i en park bland Marseilles ruffa bakgator föll för boule. Den där jämlika sporten som är så mycket mer än bara en sport. Utan mer ett sätt att leva, tänka och vara. Gärna över generationer, över en middag och över ett eller flera glas Pastis. Idag finns 9 stycken Boulebarer i Malmö, Göteborg, Örebro, Stockholm och Köpenhamn. Och resan har bara börjat. Läs mer på www.boulebar.se

Sara Berndtsson

Marketing Manager Boulebar group 0735-398985