La Majonnaise - Sveriges största boulefest

Rålambshosvparken fylls med 100 000 klot

Sveriges största öppna bouletävling intar Rålambshovsparken helgen 29-31 juli. Och under dagarna beräknas det kastas runt 100 000 bouleklot av såväl nybörjare som världsmästare.

Det är den 17:e upplagan av den stora boulefesten som årligen tar Sydfrankrike till Rålambshovsparken i Stockholm. Och det är inte bara bouleturneringar och bouletävlingar som står på programmet, utan även live-musik, DJs och fransk street-food.

– Det kommer bli ett hav av klot, gemenskap och kärlek här i Rålambshovsparken i juli. Lite som att åka på en mini-semester till Sydfrankrike. Fast den här flygbiljetten kostar bara som en bussbiljett, säger Robin Johansson boulenörd på Boulebar.

La Majonnaisen kommer i år få besök av de belgiska världsmästarna Michel Van Campenhout, Dede Lozano och Claudy Weibel. Tillsammans med många internationella lag och Sveriges bästa spelare. Trots det är boulefestivalens viktigaste budskap att alla kan spela boule. Och det finns tävlingar för såväl nybörjare som proffs.

– Boule för oss handlar om gemenskap och ett blandat gäng deltagare med både nybörjarlag och mer erfarna spelare skapar en skön dynamik. Det ska vara på oblodigt allvar som vi brukar säga, berättar Robin Johansson.

1995 anordnades den första upplagan av La Majonnaise och festivalen är inspirerad av den franska klassikern La Marseillaise. En stor tävling som anordnas i boulens hemstad Marseille och som varje år lockar över 10 000 boulespelare från hela världen. Boulebar med tre boulerestauranger i Stockholm är arrangör och huvudparter för årets La Majonnaise i Rålambshovsparken.

Ett urval av programmet:

Tanca-skytte fredag och lördag 29-30 juli
En actionfylld skyttetävling för alla. 50 kr/försök och förstapriset är på 20 000 kr.
Finalen spelas på söndag 31 juli kl 14-15.

Huvudtävlingen (trippeln) lördag 30 juli kl 10
Alla är välkomna att delta i den stora tävlingen. Tre personer per lag. Klot finns att låna på plats.
Förstapriset är på 6 000 kr.

Proffs-uppvisning fredag kl 18-21
Världsmästarna möter Sveriges bästa spelare. Ta läktarplats och se boule i världsklass med live-kommentering. Fri entré.

Information om alla tävlingarna och anmälan.
För musik och andra programpunkter.

Fem tips som gör dig till ett bouleproffs:

1. Hitta grymma medspelare. Boule är en lagsport och med rätt kompanjoner lyfter spelet.

2. Spela offensivt. Att lyckas skjuta bort motståndarens välplacerade klot är otroligt tillfredställande.

3. Gott att dricka. Pastis är boulens sportdryck som vinnarna traditionellt bjuder förlorarna på.

4. Snacka taktik. Listiga rävar går ofta långt i stora tävlingar.

5. Stålpsyke. Var beredd på att psykningar är vanligt och att folk kommer försöka få dig ur balans.

Så här spelar du boule:

Boule är en sport som kan spelas nästan vart som helst, så länge det finns grus. Du behöver bara några bouleklot av stål samt en mindre kula, som kallas för lillen.

Spelet går ut på att kasta kloten så nära lillen så möjligt. Och man får poäng för de klot ditt lag har placerat närmare lillen än motståndarnas bästa kula. Spelet pågår tills något av lagen uppnått 13 poäng. I tävlingsboule spelar man antingen trippel (trepersonslag), dubbel (tvåpersonslag) eller singel (en mot en).

Boulebar startade som en tågluff genom Europa. Tre vänner som i en park bland Marseilles ruffa bakgator föll för boule. Den där jämlika sporten som är så mycket mer än bara en sport. Utan ett sätt att leva, tänka och vara. Gärna över generationer, över en middag och över ett eller flera glas Pastis. Läs mer på www.boulebar.se