Laguppställningen under SM i Jönköping 2022.

Rabeluob Petanque Club, en ny satsning inom svensk boulesport

Bouleklubben Rabeluob Petanque Club grundades av ett gäng pétanque-galningar som har nära anknytning till företaget Boulebar Group. Deras dagliga jobb är boule och nu har de även satt tänderna i att skapa en av Nordens största och bästa klubbar inom boule pétanque. Klubbens president Nicolina Främst berättar om satsningen.

Vad är planen för er bouleklubb?

– Tanken är väl att vara både störst och bäst, åtminstone i Norden. Men det får ta lite tid, det första året har handlat om att utveckla vårt spel och värva in fler spelare. Vi vill bygga det steg för steg. Det viktigaste är att vi får göra det som vi tycker är roligast, alltså att spela boule. Inte minst vi som jobbar i Boulebar. Det är typ vår egen idrottsförening, säger Nicolina Främst.

Heter det egentligen boule eller petanque?

– I Sverige kallas det boule, men i resten av världen är det pétanque som gäller. Jag vet inte varför det blev så, boule är egentligen ett samlingsord för olika boulesporter. Det finns ett antal varianter på kontinenten, allra flest i Frankrike som är ursprungslandet.

Är Frankrike bäst i sporten?

– Ja, de har absolut flest spelare på toppnivå men andra länder utmanar, inte minst Thailand och vi följer Marocko och Madagaskars utveckling med spänning. Sverige ligger strax under den nivån. I enstaka matcher kan svenska lag vinna men det krävs ytterligare ett snäpp för att kunna ta hem de största titlarna på EM eller VM.

Ska Rabeluob ta upp kampen med fransmän och andra internationella stjärnor?

– Ja, varför inte! Vi tror att både bredd och skarp elit behövs för att nå dit. Bra träningsverksamhet för nya spelare och för dem som vill satsa mest på sporten. Vi tror att vi kan greja det och vi ska verkligen försöka, men det kommer att ta tid. Med Boulebars nätverk har vi ju möjligheter, lokaler och vår samlade kunskap att ta oss en bit. Boulebar har några av Sveriges bästa boulespelare som guider och i bolaget. Men som sagt. Att nå toppen får ta tid, vi ska ha riktigt roligt, hänga och spela längs vägen.

Vad är nästa steg för klubben?

– Det är speciellt två saker, den ena är Svenska Cupen denna helg, en viktig tävling. Det finns chans att nå Europacupen om vi vinner. Vi har ett bra lag men det finns flera bra lag som kommer bjuda på hårt motstånd . Personligen ser jag däremot fram emot vår klubbresa till Frankrike i påsk. Vi är ett gäng som åker ner till träningsläger. Väldigt drömmigt att spela och hänga i Provence, avslutar Nicolina Främst.

Om Rabeluob Petanque Club
Grundades 2021-12-15 av entusiaster från företaget Boulebar Group. Under 2022 märktes en framskjuten plats i Svenska Cupen och några skalper i distriktsmästerskap.

Om Boulebar Group
Driver 10 Boulebarer fördelat på fem städer med ca 150 anställda. Över 600 000 besökare under 2022. Huvudpartner till Rabeluob.

För mer info kontakta:
Nicolina Främst , 0768411995

Boulebar drivs av sanna bouleentusiaster. Det startade som en tågluff genom Europa. Tre vänner som i en park bland Marseilles ruffa bakgator föll för boule. Den där jämlika sporten som är så mycket mer än bara en sport. Utan mer ett sätt att leva, tänka och vara. Gärna över generationer, över en middag och över ett eller flera glas Pastis. Idag finns 10 stycken Boulebarer i Malmö, Göteborg, Örebro, Stockholm och Köpenhamn. Och resan har bara börjat. Läs mer på www.boulebar.se