Foto: Rebecka Bjurmell

Boulebar Tanto öppnar för säsongen!

Sommaren är äntligen här och det kan bara betyda en sak: Boulebar Tanto är tillbaka! Precis vid vattnet, Tantolunden och de grönskande koloniträdgårdarna är detta det ultimata stället för en perfekt sommardag. Såklart inkluderat ett parti pétanque.

Resten av året är platsen en grusplan där båtar förvaras under vintern, på bara fem dagar byggs sedan den franska parken upp av teamet. Elva boulebanor, massor av sittplatser i solen, välkyld dryck och ett kök som serverar bistroklassiker och franska apéritifs.

- Detta är den åttonde sommaren för Boulebar Tanto, så att bygga upp allt går snabbare och snabbare för varje gång. Men känslan när vi öppnar första dagen är alltid den samma, att se kön med förväntansfulla gäster fyllas på innan öppning kl 15 och sen se dem kasta de första kloten på sprillans nya boulebanor. Det är magiskt! Säger bouleentusiasten Sara Berndtsson.

Många gäster uppskattar den solsäkra uteserveringen och att det finns badbrygga ett stenkast från boulebanorna. Men det finns en detalj som de riktigt nördiga boulespelare älskar.

- I början av juli varje år spelas världens största bouletävling La Marseillaise i Marseille. Våra banor påminner om dem som det spelas på under finalen, de ligger precis vid hamnen och är täckta av vitt, perfekt boulegrus. Är vi i Marseille eller i Tantolunden? Ingen vet! Avslutar Sara Berndtsson.

Boulebar Tanto har öppet varje dag ända till slutet av augusti, så det finns gott om tid att samla kollegorna för en sommarfest, utmana dejten på en boulematch eller bara ta ett glas rosé i solen.

Boulebar drivs av sanna bouleentusiaster. Det startade som en tågluff genom Europa. Tre vänner som i en park bland Marseilles ruffa bakgator föll för boule. Den där jämlika sporten som är så mycket mer än bara en sport. Utan mer ett sätt att leva, tänka och vara. Gärna över generationer, över en middag och över ett eller flera glas Pastis. Idag finns 11 stycken Boulebarer i Malmö, Göteborg, Örebro, Stockholm och Köpenhamn. Och resan har bara börjat. Läs mer på www.boulebar.se

Sara Berndtsson

Marketing Manager Boulebar group 0735-398985