Framtida Boulebar Rålambshov

Spaden i marken - Boulebar bygger äntligen nytt i Rålambshov

Franska bouleparken och restaurangen Boulebar bygger ny paviljong i Rålambshovsparken.

Efter många turer och en långdragen process har Boulebar nu äntligen påbörjat byggnationen av en ny paviljongbyggnad i Rålambshovsparken på Kungsholmen. Bygget är en av Boulebars största satsningar inför säsongen 2020.

– Vi har funnits på Kungsholmen sen 2007 och för många har öppningen av Boulebar varit en markering för starten av sommarsäsongen. Det ligger oss extra varmt om hjärtat att vi äntligen påbörjat bygget. Boulebar och Rålambshov numera hör ihop, det är vi stolta över säger Henrik Kruse, grundare och VD för Boulebar och själv Kungsholmsbo.

Huset är ritad av prisbelönta arkitektfirman Bornstein Lyckefors. Boulebar har höga ambitioner med nylanseringen.

“Varje Boulebar ska vara unik i sig. Vi bygger utifrån närmiljön, historik och stadsdelen vi ska verka i oavsett om vi är i Köpenhamn, Göteborg eller Rålambshov. Det ska passa in. Tillsammans med våra arkitekter och Stockholm stad skapar vi en byggnad och verksamhet som naturligt blir en del av parken. För oss står boule, mat och dryck alltid i centrum och i Rålambshov blir vi en mötesplats för många olika individer.”

Samtidigt är Kruse lite förtegen om exakt hur det kommer se ut.

“Rålis är våra rötter och vi vill bygga något extraordinärt som får stadsdelen att leva upp lite extra. Det är så vi på Boulebar vill verka för förändring. Våra franska parker ska vara en mötesplats över generationer där alla är välkomna. Vi vill få möjlighet att driva verksamheten året runt. Rålis är mörkt på vintern och vi vill vara där och lysa upp parken och vara en mötesplats året runt. Det har varit ambitionen med Rålis sedan länge. Vi hoppas vårt nära samarbete med Stockholm Stad kan möjliggöra det. Vi har kommit fram genom åren att staden vill samma sak”, menar han.

Boulebar har idag åtta franska parker, varav fyra i Stockholmsområdet - helårsöppna Liljeholmen och Rådhuset samt säsongsparkerna i Rålambshov och Tanto.

Boulebar är ett svenskt koncept där fransk mat och boule möts i en sydfransk park. Företaget drivs av sanna boule-entusiaster sedan 2000. Det hela startade med en tågluff genom Europa där tre vänner, i en park mellan Marseilles ruffa bakgator, föll för boule pétanque. Den där jämlika sporten som är så mycket mer än bara en sport - mer ett sätt att leva, tänka och vara. Gärna över generationer, över en middag och över ett eller flera glas Pastis. Idag finns 8 stycken Boulebarer i Stockholm, Malmö, Göteborg, Örebro och Köpenhamn. Resan har bara börjat. Läs mer på www.boulebar.se