​Svenska trampolinparker ställer sig bakom ny säkerhetsstandard

En rad svenska trampolinparker (Bounce, AirHop, Yoump och JumpYard) organiserar sig nu under IATP (International Association of Trampoline Parks) och ställer sig bakom den nyligen framtagna brittiska standarden (BSI PAS 5000). Den nya säkerhetsstandarden ger besökaren en trygghet i att ägaren och operatörer till trampolinparken man besöker följer de säkerhetsregler som finns gällande information, konstruktion, underhåll och bemanning.

– Det finns ett behov att tydligt särskilja de parker som seriöst följer de säkerhetsföreskrifter som finns och de som inte gör det. För oss är högsta prioritet att våra besökare ska känna sig trygga. En park som följer de säkerhetsregler som finns har lägre andel skador. Tillgänglig statistik visar att skador på trampolinparker är lägre än andra vanliga sporter bland ungdomar såsom fotboll och hockey. Vår rekommendation är därför att konsumenter enbart besöker de parker som är märkta med IATPs logotype, säger Daniel Dersén, ordförande IATP Sverige.

För att en park ska kunna vara medlem i IATP i Sverige, krävs att den klarar inspektionen från IATPs internationella trampolinparksinspektörer. Dessutom måste man ställa sig bakom den framtagna brittiska standarden BSI PAS 5000. Den ställer krav på säkerheten såsom max antal hoppare per övervakande personal, krav på stoppning mellan trampoliner, inga hopp högre än 2 meter, skyddande trampolin under skumgummit i hoppgropar och tydliga säkerhetsföreskrifter mot kunderna.

– Vi är mycket glada att vår svenska medlemsorganisation beslutat att följa vår rekommendation om BSI PAS 5000-standarden. Det kommer att innebära en kvalitetsstämpel på de parker som uppfyller kraven och göra det enklare för kunden att känna sig trygg när de hoppar hos våra medlemmar, säger Bethany Evans, IATP’s vice vd.

För mer information
"Vi välkomnar fler svenska trampolinparker att gå med i IATP och liksom vi dra nytta av erfarenheterna av fler än tusen parker internationellt i syfte att kontinuerligt förbättra säkerheten."

Daniel Dersén, vd Bounce samt ordförande IATP Sverige: daniel.dersen@bounce.se, 0708-470 484
Pelle Möller, Jumpyard
Tobias Larsson,  Yoump
Karl Godau, AirHop

OM IATP
IATP grundades år 2012 för att utveckla och utbilda trampolinparksindustrin inom säkerhet och kommersiell utveckling. IATP är trampolinparksindustrins mest angelägna säkerhets- och skadeförebyggande förespråkare. Vi övervakar noggrant utvecklingen inom sport, fitness och skaderapportering och använder detta i arbetet med att höja medvetenheten kring säkerhet bland medlemmarna för att förebygga skador på trampolinparker.