Kanske en bostad intill en vingård? Foto: Ewa Tapper, Franska Hus

​Fem tips till dig som ska köpa bostad utomlands

När kylan, mörkret och snöslasket ligger tungt över Sverige är det många som drömmer sig bort till solen och värmen. I år är rekordmånga intresserade av att köpa bostad i framför allt medelhavsområdet, antingen permanent eller för semester. Här listar Bovision några tips till dig som letar boende.

Nyligen gick fastighetsmässan ”Köpa hus utomlands” av stapeln i Stockholm, där det slogs nytt besöksrekord. Över 7000 personer deltog under två dagar och det fanns ett tydligt intresse för länderna kring medelhavet. Att mässan är så populär tror Åsa Holmsten, Event Manager på Fair Media som ligger bakom mässan, beror på att det är ett uppsving just nu av att köpa semesterboende utomlands. Men att köpa bostad i ett annat land är inte alltid helt lätt och det finns många frågor som bör besvaras innan du öppnar plånboken och packar väskan. Här listar vi därför några tips på hur du kan tänka.

1. Bestäm dig för bostadstyp, land och ort.
Är det för semester eller en permanentbostad? Vill du vara nära vattnet eller uppe i bergen? Spanien, Frankrike eller Italien? Ewa Tapper, mäklare vid Franska Hus, menar att det är bra om du bestämmer dig för om du längtar efter sol och bad eller om det ska finnas fler aktiviteter.
– Många som söker sig till området där jag verkar, Languedoc i Södra Frankrike, drömmer kanske om Provence med vingårdar och gamla stenhus, små, lugna byar med främst inhemsk befolkning, vilket inte passar alla. Fundera på vad du vill ha, lista vad det ska finnas på platsen och vilket boende du önskar, säger Ewa Tapper.

2. Håll dig uppdaterad på utbudet
Håll dig à jour om vilka objekt som finns på marknaden och se till att jämföra priserna. Det kommer hela tiden in nya objekt, vilket gör att det kan vara svårt att få en överblick av utbudet. På Bovision.se/utland kan du enkelt söka annonser på det område som du är intresserade av. Nu finns även en ny sökfunktion som gör att du kan söka annonser hela vägen ner på ortnivå, direkt i sökfältet.
– Priserna i Spanien och Frankrike är på väg upp när den värsta krisen nu är över, men fortfarande väldigt prisvärt utifrån när marknaden var på topp i mitten av 2000-talet, säger Peter Rydås, vd på Bovision.

3. Välj mäklare eller juridiskt ombud med omsorg.
Det är alltid viktigt att välja rätt mäklare, men desto viktigare när du köper bostad utomlands eftersom reglerna kan skilja sig markant från land till land, och du kanske inte har språket med dig. Mäklaren är den person som kommer att lotsa dig i rätt riktning och vara din ledstjärna i hela processen, ta därför god tid på dig att kolla referenser och gör ordentlig research. I Frankrike är det också krav på att anlita ett juridiskt ombud, de kallas notarie, tar ungefär 7-10 % av köpeskillingen och utses oftast av mäklaren. I Spanien å andra sidan är det enligt Björn Månsson, marknadschef på TM Estate Group, viktigare med ett juridiskt ombud än en mäklare.
– I Spanien kan vem som helst kalla sig mäklare, så här finns det inget som säger att du bör gå via en viss mäklarfirma för att köpa bostad. Satsa hellre på ett juridiskt ombud, vilket kostar ungefär 1000-2000 Euro, säger Björn Månsson.

4. Boka visningsresa och titta på olika platser.
När du bestämt land, ort och mäklare eller juridiskt ombud, är det dags att börja sondera terrängen. Boka en visningsresa och välj ut flera objekt på olika platser, om du inte är säker på vad du söker. Kanske tittar du på en lägenhet vid vattnet och ett hus uppe i mer kuperade landskap. Ewa Tapper menar också att det är viktigt att ta sig tid att åka runt på egen hand.
– Res runt i området och känn efter! Sätt dig på caféerna som finns, promenera runt i stan. När det gäller bostadsköp utomlands är det jätteviktigt att magen och hjärtat också får vara med och bestämma, säger Ewa Tapper.

5. Läs på om regler och lagar.
Precis som skillnaderna mellan vikten av en mäklare eller juridiskt ombud, finns det mängder av lagar och regler som inte finns på samma sätt utomlands som i Sverige. Ta dig därför tiden att läsa på vad som gäller i det land du bestämt dig för. Saker som lån, avgifter och skatter är extra viktiga att hålla koll på, så att det inte blir dyrare än du planerat.
– I Frankrike är det rätt byråkratiskt och komplicerat, så det gäller att sätta sig in i det. Det finns till exempel inget som heter bostadsrätt utan man köper andelsrätter. Här bör man kolla upp föreningen, där man oftast betalar för faktiska utgifter, inte som i Sverige där vi betalar hyra. Be att få kika på de senaste årsmötena, så det inte är några dyra reparationer av fastigheten som ska göras till exempel, säger Ewa Tapper.

Även i Spanien finns det en del att hålla koll på. Björn Månsson, som är väldigt insatt i den spanska byggbranschen, menar att det är viktigt att välja bra byggfirmor om du köper nyproduktion.
– Det finns en del skräp byggt i Spanien, till billiga priser, lägg hellre lite mer och få bra standard. Köp heller inget byggt innan 2008, de har till exempel sämre isolering. Mitt bästa tips är att satsa på området Alicante, där har de världens bästa väder och fortfarande hyfsat pressade priser, säger Björn Månsson.

Kontakt:
Peter Rydås