Lägenheter i Sverige

Allt färre outhyrda hyreslägenheter i landet. Svag ränteuppgång på bostäder under år 2016

Antalet outhyrda hyreslägenheter i september ifjol var drygt 21 000 lägenheter. Det är det lägsta antalet outhyrda hyreslägenheter sedan år 1991, då det stod 20 454 lägenheter tomma.

Det visar SCB:s (Statistiska centralbyråns) senaste mätning av hyresmarknaden som publicerades i slutet på december.

Antalet outhyrda hyreslägenheter har minskat med 19 procent sedan SCB:s förra undersökning från år 2013. Totalt ingick 1,5 miljoner hyreslägenheter i undersökningen - 1,4 procent av dem var således outhyrda.

• -Vi har märkt att efterfrågan efter hyreslägenheter ökat år från år speciellt i storstäderna. I landets största städer finns få hyreslägenheter med första hands kontrakt att hyra. Allt vanligare blir andrahands kontrakt, säger Peter Rydås, vd för Bovision.
  • -En ökad trend under senare år i storstäderna är att företag hyr lägenheter som de snabbt kan erbjuda till nyrekryterade anställda tills de hittar något eget.

Vad kommer då att hända på bostadsmarknaden under år 2016?

Bovision har sammanställt några av bankernas och finansinstitutens tankegångar.

Flertalet experter tycks vara överens om att boräntorna kommer att stiga lite grann vilket kan bromsa in efterfrågan på bostadsmarknaden.

Bostadspriserna fortsätter dock att öka men i långsammare takt än tidigare. Så kan man summera svenska folkets förväntningar på räntan och bostadspriserna för år 2016 enligt bland annat en enkätundersökning från SBAB som kom kring nyår.

Intressant att notera i undersökningen är att knappt hälften av de tillfrågade tror att räntorna kommer att stiga. Sexton procent räknar dock med fortsatt räntenedgång. Drygt hälften förväntar sig dessutom en fortsatt prisuppgångar på bostadsmarknaden medan drygt tjugo procent tror att priserna kommer att gå ned.

Swedbank tror att pensionärer, löntagare och arbetslösa får det bättre under år 2016. Kommande löneökningar innebär att hushållen får mer kvar i plånboken. Även pensionärerna får det bättre. Inkomstpensionerna ökar mer än lönerna år 2016. Räntorna är fortsatt låga enligt banken. De som har ett bostadslån kan därmed få några extra hundralappar kvar i plånboken varje månad.

• -Efter sju år av nollränta höjs den amerikanska räntan upp till 1,4 procent i slutet av år 2016 enligt den amerikanska riksbankens räntekurva. Räntebeskedet är en signal att den amerikanska ekonomin går åt rätt håll, säger Peter Rydås.
  • -Svensk ekonomi påverkas ju av hur det går för den amerikanska. Jag tror att de flesta kommer att hålla fast vid sin bostad om räntorna också vänder uppåt i Sverige. Man skär i annan konsumtion. Någon bostadsbubbla som det talas om ibland tror jag inte att vi får.

Den årliga tillväxttakten för utlåning till hushåll från monetära finansinstitut (MFI) typ banker, bostadsinstitut, finansbolag var i november 7,3 procent enligt SCB senaste redovisning. Hushållens lån uppgick hos MFI till 3 279 miljarder kronor. Det är en ökning med 222 miljarder jämfört med motsvarande månad föregående år

Totalt ökade bostadslånen med 200 miljarder jämfört med motsvarande månad föregående år och uppgick totalt till 2 673 miljarder. Den årliga tillväxttakten för bostadslån var 8,2 procent i november. Det är en ökning med 0,1 procentenheter jämfört med månanden innan.