Fritidshusbarometern: Kraftig ökning av lediga fritidshus i Östergötlands län

I Östergötlands län finns nu 273 lediga fritidshus, det är en ökning med 157 hus sedan förra månaden. Utgångspriserna på fritidshusen ligger från 45 000 till 35 000 000 kronor. Under våren har utbudet ökat kraftigt i hela Sverige. Det visar undersökningen Fritidshusbarometern, som görs av bostadssajten bovision.se.

Idag finns det 6858 lediga fritidshus till salu på den svenska marknaden. Motsvarande siffra från 1 maj 2010 är 3376 – en ökning med 3492 hus, eller 103 procent. De 6858 fritidshusen skiftar kraftigt i pris, från 25 000 till 35 000 000 kronor. Sveriges dyraste fritidshus ligger på Arkö i S:t Annas trädgård, Östergötlands län. 35 000 000 kan tyckas dyrt men då ingår två hamnar och egen helikopterplatta. Även i Stockholms län finns en fastighet för 35 000 000 till salu. Denna ligger på en skärgårdsö utanför Dalarö. Billigaste fritidshusen finns i Norrbottens län, där det finns fritidshus med utgångspris på 25 000 kronor. Samt i Östergötlands län där det finns ett fritidshus, på arrenderad mark, med utropspriset 45 000 kronor.

– Vi ser fler lediga fritidshus nu än under samma tid förra året, säger Ulf Magnusson, VD på Bovision. Utbudet är också större än det var i juni ifjol, den månad då utbudet vanligtvis är som störst. Därför kommer vi troligen se en ytterligare ökning av lediga fritidshus de närmaste veckorna.

Fem län har fritidshus med höga utgångspriser som överstiger 15 000 000 kronor. De dyraste husen finns i Stockholms län, Hallands län, Västra Götalands län, Skåne län, Södermanlands län och Östergörlands län. När det gäller de lägsta priserna har hela tolv län fritidshus till salu för 100 000 kronor eller mindre; Blekinge län, Dalarna län, Jönköpings län, Kalmar län, Norrbotten län, Skåne län, Värmland län, Västerbotten län, Västernorrland län, Västra Götalands län, Örebro län och Östergötland län.

Län, Antal, Billigast, Dyrast

Fakta om mätningen:
- Statistiken gäller objekt 18 maj 2011 på www.bovision.se
- Totalt bygger statistiken på 6858 fritidshus
- Klassificeringen av objekten anges av mäklare vid annonsens införande

Bovision kan ta fram specialstatistik över bostadsannonseringen för samtliga kommuner i Sverige. Hör av er till bovision@greenhillrelations.se så hjälper vi till.