Skillnaden mellan utannonserat pris och försäljningspris har ökat markant under senaste året i landets tre största städer

Annonsprisindex

Utropspriserna fortsätter att stiga. Däremot har det faktiska försäljningspriset på bostadsrätter sjunkit i Stockholm och Göteborg senaste månaden. Det visar Bovision och Valueguards sammanställning på det utropspris som fastighetsmäklarna sätter på bostadsrätter till salu i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Skillnaden mellan utannonserat pris och försäljningspris, på bostadsrättslägenheter i Stockholm, Göteborg och Malmö har under året blivit allt större.

Senaste månaden har dock ett litet trendbrott skett i Stockholm och Göteborg. Försäljningspriset har minskat marginellt, dvs prisutvecklingen har bromsat in i de två städerna. I Malmö har dock uppgången fortsatt.

Utropspriset är det pris som bostaden annonseras ut till vid försäljning. Försäljningspriset är det pris som bostaden sedan säljs för, Branschen har tidigare kritiserats för att utropspriset oftast satts för lågt speciellt i storstäderna vilket leder till en debatt om ”lockpriser”

Mäklarbranschen införde då så kallat accepterat pris i sina annonser för att möta kritiken. Det var ett pris som säljaren accepterade. Man hoppades på så sätt komma till rätta med lockpriser. Men accepterat pris var inget tak. Köparen kunde självklart bjuda över det. Modellen med accepterat pris överges nu av allt fler mäklarkedjor då modellen inte längre fungerar.

Bristen på bostäder i storstäderna och det låga ränteläget har medfört att försäljningspriserna tenderar att bli allt högre i förhållande till utgångspriserna. Senaste månaden har dock utannonserat pris och försäljningspris närmat sig i Stockholm och Göteborg även om gapet fortfarande är stort mellan de två indexkurvorna.

Annonsprisindex 1 månad:

Den senaste månaden har annonsprisindex för bostadsrätter stigit med 0,7 procent i Stockholm, 0,5 procent i Göteborg och 0,3 procent i Malmö.

Bostadsrättsprisindex 1 månad:

Bostadsrättsindex har sjunkit med 0,2 procent i Stockholm och 0,1 procent i Göteborg under samma period. I Malmö har bostadsrättsindex ökat med 2,8 procent.

Annonsprisindex 12 månader:

De senaste 12 månaderna har annonsprisindex för bostadsrätter stigit med 13,6 procent i Stockholm, 18,1 procent i Göteborg och 8,9 procent i Malmö.

Bostadsprisindex 12 månader:

Bostadsrättsindex har under de senaste 12 månaderna stigit med 19,6 procent i Stockholm, 21,6 procent i Göteborg och 14,9 procent i Malmö.

I Bovision och Valuequards undersökning har utropspris omvandlats till ett indextal. Index är en bra vägledare på hur priserna för bostadsrätter utvecklas i landets tre största städer.

Ligger bostadspriskurvan i diagrammen över annonspriskurvan har prisutvecklingen för försäljningar varit högre än annonsprisutvecklingen. Då kurvorna ligger på samma nivå har prisutvecklingen i procent varit densamma.

Bovisions och Valuegards annonsprisindex mäter prisutvecklingen baserat på annonspriset för en genomsnittlig bostadsrätt. Datamaterialet kommer från Bovision och bearbetas av Valueguard.

Prisutveckling 1 månad i %
Städer Annonspris-
index
Bostadsrätts-prisindex
Stockholm 0,7 -0,2
Göteborg 0,5 -0,1
Malmö 0,3 2,8
Prisutveckling 12 månader i %
Städer Annonspris-
index
Bostadsrätts-
prisindex
Stockholm 13,6 19,6
Göteborg 18,1 21,6
Malmö 8,9 14,9
Källa: Valueguard, Bovision

Grafer i bifogade wordokument

Bovision.se är Sveriges första marknadsplats för bostäder på internet. På bovision.se finns allt från hyres- och bostadsrätter till villor och utlandsbostäder. Här möts såväl köpare och säljare, nyproducenter och utlandsförmedlare som hyresgäster och hyresvärdar. Bovision grundades i Kalmar 1994 och bovision.se lanserades 1996.