Välkommet beslut om nätneutralitet

Igår beslutade Europaparlamentet att en reglering om nätneutralitet ska införas för att garantera ett öppet internet inom EU. För tittarna är det ett mycket välkommet beslut som kommer garantera att allt innehåll på internet ska vara fritt för alla och att inga tjänster får blockeras. I kombination med att betald prioritering inte kommer att tillåtas så kan vi konstatera att det ser ut som att all trafik kommer att ges samma förutsättningar i framtiden.

För ganska exakt ett år sedan skrev cheferna för SVT, TV4, MTG och SBS Discovery ett brev till regeringen om att stödja nätneutraliteten och värna internets öppenhet inom ramen för samarbetet i EU. Vi ser nu att så blir fallet och det är ingen vild gissning att tv-bolagen också kommer att välkomna beslutet.

Mer intressant blir att se hur telekomaktörerna kommer att agera och reagera. De har tidigare ifrågasatt behoven av en ökad reglering kring nätneutraliteten. På senare tid har vi också sett att telekomoperatörer har börjat låta sina kunder lyssna på vissa musiktjänster, såsom Spotify, Deezer eller Tidal, utan att datamängden räknas mot deras surfpott. Klart är att de inte fullt ut delar tv-bolagens syn på frågan och att telekombolagen kommer vara aktiva i det kommande arbetet med regler för telekom-marknaden på EU-nivå. Dock ska sägas att Telia redan har varit ute med en försiktigt positiv kommentar till beslutet, vilket också är mycket välkommet.

Nätneutralitet är en självklar del i att ge konsumenterna den frihet som vi på Boxer jobbar för, som kund ska man självklart vara konsumera den tv och video som man själv valt utan att behöva vara orolig för kvaliteten eller att andra leverantörer eller tjänster kan få företräde. Allt annat känns smått absurt.

Det här beslutet kommer att sätta mer press på oss alla att verkligen utgå från kundens behov och som vanligt med fri konkurrens brukar det sluta med bättre och smartare produkter. Den gamla inlåsta och operatörsstyrda verkligheten har ju faktiskt mest gynnat oss leverantörer och inte kunderna. Därför är det skönt och nyttigt att kunden hamnar i fokus, det kommer på sikt att gynna oss som bransch. Även om det blir lite jobbigt för de som inte vågar förändra sig.

Patrick Danckwardt, innehållschef och tv-expert Boxer