Tetiana Turkovska och Mukola Turkovskyi har redan spelat en föreställning på Bräcke diakonis Ukrainaboende. Eva Dulinets, 5 år, berättar att hon gillar allt med teatern.

Dockteater från Ukraina på Jubileumsfesten

Under många år turnerade Tetiana Turkovska och Mukola Turkovskyi runt i världen med sin dockteater. Nu bor de på Bräcke diakonis Ukrainaboende och har lyckats återuppliva teatern.

Tetiana Turkovska och Mukola Turkovskyi, från Kiev, har en dotter som bor i Sverige och de flydde hit några dagar innan kriget bröt ut i februari 2022. Paret har jobbat med dockteatern i över 45 år, teatergruppen de tillhörde åkte runt och spelade på olika platser i dåvarande Sovjetunionen och de besökte även andra länder, som Japan och Kanada.

När Tetiana och Mukola blev pensionärer startade de en egen dockteater men pandemin och därefter kriget gjorde att de inte längre kunde spela. Med hjälp av kontakter i Ukraina har de dock kunnat frakta sin dockteater till Sverige. Det tog sju månader att få hit alla delar, berättar Tetiana och Mukola. När allt väl var på plats hittade de också nya aktörer på Ukrainaboendet och teatern har återuppstått.
– Vi är jättelyckliga. Både vi själva och dockteater har fått ett nytt liv här, säger Tetiana och visar upp några av de stora handdockorna.

De har redan haft en uppskattad föreställning då de bjöd in barn och vuxna från andra Ukrainaboenden i Göteborg. På Bräcke diakonis jubileumsfest i Bräcke park 16 september kommer dockteatern också att vara på plats med en föreställning för barn. På scen står bland andra en gris, en varg och en kanin. Djuren pratar ukrainska men Tetiana betonar att alla är välkomna.
– Det handlar om vänskap och att man hjälper varandra oavsett vilket djur man är. Man kan förstå den här föreställningen utan att kunna språket, säger hon.