Många ville fira när Bräcke diakoni bjöd in till Jubileumsfest

Jubileumsfesten blev en stor succé!

Det blev succé när Bräcke diakoni bjöd in till Jubileumsfest i Bräcke park. Omkring tusen personer deltog i firandet och aktiviteter, underhållning och mat var uppskattat av både små och stora.

– Det blev precis så lyckat som vi hade hoppats. Så roligt att se så mycket glädje och skratt i parken, säger Martina Liljedahl, kommunikatör på Bräcke diakoni och projektledare för Jubileumsfesten.

I år fyller stiftelsen 100 år och ville därför bjuda in göteborgarna till en riktig folkfest. I lördags var det dags och dagen blev lyckad på alla sätt och vis. Solen strålade och omkring 1000 besökare bidrog till en härlig stämning i parken på Hisingen. På scenen stod bland andra Bräcke diakonis egen rockorkester Solteatern som fick fart på publiken. Även gruppen Sign up bjöd på en svängig show med rörelser som många hängde med på. I parken ringlade köerna långa av förväntansfulla barn som såg fram emot ansiktsmålning, fiskdamm, eller ett ballongdjur. Dockteatern, skapad av personer på stiftelsens Ukrainaboende, blev också en fullträff. Det bjöds på glass och gästerna kunde också njuta av nygräddad våffla eller korv med bröd.

Många möten kring historien
Förutom alla roliga aktiviteter fick besökarna också veta mer om Bräcke diakonis nuvarande verksamheter och historia, bland annat genom utställningen om Bräcke Östergård. Många tidigare elever och medarbetare var på plats och kunde tillsammans minnas tillbaka till tiden här. Även på diakonigården riktades fokus på stiftelsens 100-åriga historia. Flera av dem som utbildat sig till diakonissor hos Bräcke diakoni kom för att lyssna på författaren och stiftelsens tidigare direktor Per Eckerdal som pratade om sin bok Viljan att se, kraften att förändra.

Festen har planerats länge och många har varit involverade längs vägen, så väl medarbetare som förskolebarn och deltagare i Bräcke diakonis många olika verksamheter.

– Jag skulle vilja tacka alla som varit engagerade i detta. Så häftigt att se vad vi kan åstadkomma tillsammans! säger Martina Liljedahl.

Stiftelsen vill också tacka alla sponsorer som hjälpte till att förgylla festen: Dahls bageri, Johnséns konditori, Triumfglass, FUB Göteborg, RBU, Gillis Edman och Kaffegreven.