Bräcke diakoni deltar i dialogmöte med civilministern

Bräcke diakoni har blivit inbjudna av civilministern att delta i det andra av fyra dialogmöten som ska utgöra underlag till Sveriges redovisning och genomförande av Agenda 2030. Temat är samverkan och partnerskap mellan offentliga och idéburna sektorn – ett område där Bräcke diakoni har mycket erfarenhet och kunskap att dela med sig av.

Civilminister Ardalan Shekarabi har valt ut tre praktiska exempel på IOP (idéburet offentligt partnerskap) värda att lyfta – och Bräcke diakoni står för två av dem.

På dialogmötet på onsdag 5 april kommer Bräcke diakoni att berätta om deras samarbete med två kommuner. I Göteborg är syftet att skapa mervärde för ensamkommande barn och unga, och i Alingsås att skapa en hel vårdkedja för personer med demenssjukdom.

- Som idéburen organisation med vision att skapa ett medmänskligare samhälle är det stort att få möjlighet att påverka på nationell nivå, säger Maude Kardell Wahlbäck, områdeschef för Äldreomsorg & Hospice.

Dialogmötena arrangeras av civilministern runt om i landet för att samla information och kunskap inför det nationella genomförandet av Agenda 2030. Agenda 2030 är en global satsning bestående av 17 mål för att utrota fattigdom och hunger, förverkliga mänskliga rättigheter, uppnå jämställdhet och skydda planeten och dess naturresurser.

Temat på det andra dialogmötet är samverkan och partnerskap mellan den offentliga sektorn och den idéburna sektorn, med fokus på hur ett sådant partnerskap kan användas i arbetet med social hållbarhet.