På vårdcentralen Lokstallarna är det en familjär stämning.

Bräcke vårdcentral Lokstallarna får högt betyg av patienterna

Patienterna ger Bräcke diakoni vårdcentralen Lokstallarna högst betyg av alla vårdcentraler i Jönköping.

– Jag tänker att resultatet till stor del beror på vår fantastiska personal. Vi trivs med att jobba tillsammans och har en familjär stämning, säger Karolina Dalemo, verksamhetschef på Lokstallarna.

I den nationella patientenkäten, som görs varje år av Sveriges kommuner och regioner (SKR), får patienterna svara på frågor om hur de upplevt sina besök på vårdcentralen, det handlar bland annat om respekt, bemötande, delaktighet och involvering. Lokstallarna brukar få bra resultat och i årets enkät hamnar vårdcentralen i topp, bland vårdcentralerna i centrala Jönköping, när det gäller helhetsintrycket. Att Bräcke diakoni är en idéburen stiftelse, och inte vinstdrivande som andra privata vårdföretag, ser Karolina Dalemo som en viktig del i framgångsreceptet.

– Jag tror att det lockar personal som gör det lilla extra för patienterna. Vi gör verkstad av vår värdegrund ”Viljan att se, kraften att förändra”.

Lokstallarna är den enda vårdcentralen i Jönköping som drivs av en idéburen ägare. I höstas öppnade vårdcentralen även en filial, i samma byggnad som trygghetsboendet Lindgården, med inriktning på äldre personer över 75 år. Filialen fungerar som en vanlig vårdcentral med skillnaden att mer tid avsätts för ett besök.

Bräcke diakoni vårdcentralen Lokstallarna har öppnat en filial på Lindgården.

Nationella patientenkäten
Primärvård 2022 (patientenkat.se)

För mer information, kontakta gärna Karolina Dalemo, verksamhetschef Bräcke diakoni vårdcentralen Lokstallarna. Karolina.dalemo@brackediakoni.se

,