Hanna Sjöman på Bräcke diakoni provcyklar vår nya cykel som är specialbyggd för rullstolar.

Cykel för rullstolar ska förhöja vardagen

Alla barn har rätt att uppleva vinden i ansiktet under en cykeltur. Därför har vi på Bräcke diakoni köpt in en specialkonstruerad cykel för rullstolar.

I Barnkonventionen står det att alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter. Det står även att varje barn har rätt att utvecklas fysiskt, psykiskt och socialt.

– Våra barn har också rätt att uppleva blåsten eller regnet i ansiktet under en cykeltur, säger Hanna Sjöman, som arbetar på vårt barn- och ungdomsboende Östergården och på Bräcke förskola Stegen.

Vi på Bräcke diakoni har som uppgift att säkerställa våra barn och ungdomars rättigheter. Inte bara till mat, vila, värme och kunskap utan också till allt annat som utgör vår vardag. Att ta en cykeltur i sommarregnet kan vara en sådan sak. Därför har vi köpt in en lådcykel som är specialkonstruerad för rullstol.

– Den ska användas i vardagen av alla våra barn och ungdomar, till exempel för att åka och handla mjölk, om man ska på utflykt eller om någon vill åka på Häckens nästa hemmamatch, säger Hanna Sjöman.

Köpet av den mycket ovanliga cykeln blev möjligt tack vare medel från Linnéa och Josef Carlssons Stiftelse.

Se vår film om cykeln här.

Vill ni veta mer?

Välkommen att kontakta

Hanna Sjöman, administratör på Bräcke förskola Stegen och Barn- och ungdomsboende Östergården
Mejl: hanna.sjoman@brackediakoni.se

Vi är Bräcke diakoni. En snart hundraårig, idéburen stiftelse, men också en innovativ välfärdsaktör. Vi finns här för dig. Och för att göra hela samhället medmänskligare.