Sjuksköterskan Lovisa Svärd skattar ihop med en av våra boende i Linköping.

Idéburen utförare har Linköpings mest nöjda hemtjänstkunder

Vi är stolta och glada! Bräcke diakoni får högst betyg av alla hemtjänstutförare i Linköping. När Socialstyrelsen frågar de äldre vad de tycker om sin hemtjänst kommer vi som den enda idéburna utföraren i topp.

Extra roligt är det för att vi nu går in i en omställning tillsammans med Linköpings kommun som innebär att vi kommer kunna erbjuda våra tjänster till fler Linköpingsbor.

– Att det är just tillgänglighet och förtroende för personalen som vi får högst betyg för är extra roligt. Det visar att det verkligen spelar roll att göra det där lilla extra. Kanske spelar det även in att vi är en idéburen organisation, dvs icke vinstdrivande, säger Amandha Dahl, biträdande verksamhetschef för Bräcke hemtjänst Linköping.

Verksamhetschefen Anna-Carin Gustafsson tror att kundnöjdheten hänger ihop med att våra medarbetare trivs på sin arbetsplats.
– Gillar man sitt arbete gör man ett bra jobb helt enkelt. Hos oss finns också stor möjlighet att påverka både arbetssätt och sin arbetsmiljö, men också möjlighet till kompetensutveckling.

Unik modell för äldreomsorg i Sverige

Betyget från de äldre tar vi på Bräcke diakoni med oss nu när vi ställer om till den nya modellen i Linköping – områdesbaserad vård och omsorg i hemmet. Här sätts de vi finns till för i centrum på ett annat sätt än tidigare.

I praktiken innebär det att insatser skapas efter behov och inte efter hur organisationen ser ut. Tre aktörer, samt kommunen, kommer från 1 maj 2023 ha ett helhetsansvar för hemtjänst, trygghetsboende hemsjukvård och hemrehab i var sitt geografiskt område. En modell som Linköping är först med i Sverige!

Det här är ett arbetssätt som vi har längtat efter. Det kommer bli tryggare för våra kunder och boende när det blir en sammanhållen vårdkedja. I praktiken innebär det att vi anpassar vården och omsorgen efter våra kunders behov. Vi blir ett starkt team som samarbetar runt dem oavsett vad de behöver stöd och hjälp med, säger Anna-Carin Gustafsson, verksamhetschef Bräcke hemtjänst Linköping.

Våra bästa betyg från de äldre
95 procent av de tillfrågade i undersökningen har uppgett att de har förtroende för personalen
91 procent har sagt att de är nöjda med sin hemtjänst som helhet.

Källa: Socialstyrelsen

Chans att påverka
Under hösten 2022 kommer vi ha återkommande rekryteringsträffar. tanken är att så tidigt som möjligt ge blivande medarbetare en möjlighet att påverka såväl arbetssätt som arbetsmiljö.

18/10 17/11 15/12 26/1 23/2 23/3

När: 16.30-18.00
Plats: Tannerfors servicehus, Tegelbruksgatan 18

Vill ni göra ett reportage om Linköpings bästa hemtjänst?

Kontakta teamet

anna-carin.gustafsson@brackediakoni.se