BrainLit accelererar med en kraftigt övertecknad nyemission

BrainLit ökar takten i att etablera sitt patenterade biocentriska ljus, BCL, som ett individuellt hälso- och immunförsvarsstärkande ljus. Under 2020 och Corona epidemin har bolaget utvecklat två nya produktlinjer, Uven och Alven, som lanserats och börjat säljas. Genom en kraftigt övertecknad nyemission stärks resurserna för den internationella försäljningen och möjligheterna för att accelerera erbjudandet av BCL baserade tjänster och teknologier.

Över 25 000 människor vistas dagligen i BrainLits biocentriska miljöer. BrainLits system Uven klarar nu också av att desinficera virus och patogener med hjälp av säker och patenterad UVC bestrålning. Insikterna från den pågående pandemin, framförallt att vi framöver kommer få leva med återkommande infektionsspridningar, har gjort att intresset för desinfektionssystemet UVEN blivit enormt stort, och systemet har köpts av flera prestigekunder. Alven, som är ett komplett och flyttbart hälsosystem, levererar BrainLits personliga biocentriska ljus till framförallt arbetsplatser och äldreboenden, men även för hemarbetsplatser. Efterfrågan för Alven är stor och vi kommer inom kort berätta mer om de tjänster och säljkanaler som etablerats för produkten.

Att många tror på bolaget bekräftades av att nyemissionen blev kraftigt övertecknad. Av de största investerarna skall nämnas Danir AB, som nu tar en betydligt mer aktiv roll i bolagets utveckling, SINCH grundarna med Björn Zethraeus och Kristian Männik i spetsen, samt entreprenören Gustaf Ramel.

Totalt tecknades aktier för mer än 124,3 miljoner kronor varav befintliga aktieägare tecknade för 74,1 miljoner kronor och nya aktieägare tecknade för 50,2 miljoner kr. För att tillgodose allas önskemål utökade styrelsen nyemissionen på 80 miljoner kronor upp till 99,2 miljoner kronor, genom att utnyttja sitt nyemissionsmandat från årsstämman uppgående till högst 100 miljoner kronor. Utöver de 99,2 miljoner kronorna, har styrelsen föreslagit till årsstämman om en riktad nyemission till fyra aktieägare uppgående till 25,1 miljoner kronor. BrainLit står nu med starka produkter och god finansiell ställning väl rustat för kommande globala försäljning.

För ytterligare information:

Niclas Olsson.

VD, BRAINLIT AB

niclas.olsson@brainlit.com

BrainLit grundades 2012 av Tord Wingren, en legend och entreprenör inom telekommunikationsteknik och en av uppfinnarna av Bluetooth-tekniken.

BrainLits huvudkontor är idag i Lund, och leds av VD Niclas Olsson med stöd av ett dedikerat team. BrainLit upprätthåller den naturliga rytmen i kroppen genom att härma dagsljus och generera personligt ljus. Företaget är en lösningsleverantör av BioCentric Lighting™ -system.

• elderly care
  • healthcare