BrainLit lanserar BrainLit UVen, en unik automatiserad lösning med förmåga att desinficera publika utrymmen med hjälp av UV-ljus

Den pågående pandemin har aktualiserat insikten att virus och bakterier kan leva både i luften och på ytor och därmed spridas och få stor inverkan på vår hälsa. Eftersom vi framöver kommer att få leva med återkommande infektionsspridningar efterfrågas ett effektivt sätt att automatiskt desinficera frekvent besökta utrymmen, som till exempel toaletter, för att skydda människor från skadliga patogener.

BrainLits nya automatiserade lösning, BrainLit UVen, desinficerar både luft och ytor genom UV-C ljus för deaktivering av patogener. BrainLit UVen har genomgått omfattande tester på Totalförsvarets Forskningsinstitut, FOI, som bekräftar verkan med snabb deaktivering av SARS-CoV-2, dvs det virus som orsakar Covid 19. Testerna påvisar en deaktivering på 90% av SARS-CoV-2 virus inom 2 minuter och en deaktivering på 99,9% inom 12 min. Testerna påvisade även effektiv deaktivering av E. coli bakterier och salmonellabakterier.

”Det är mycket glädjande och stärkande att se att FOI resultaten bekräftar det vi förväntat oss av produkten”, säger Nils Gautam, Product Manager. ”Det finns ett enormt behov av den här typen av lösningar på marknaden, och vi är glada att kunna erbjuda den till våra kunder på CE-certifierade marknader, med kommande expansion till fler marknader.”

BrainLit UVen desinficerar automatiskt virus och andra patogener med hjälp av säker och patenterad UV-C bestrålning och säkerställer därmed en tryggare arbetsmiljö.

BrainLit UVen är tillgänglig för beställning på CE-certifierade marknader och är redan installerad hos kunder.

För ytterligare information:

VP, Commercial Development
mikko.simon@brainlit.com

Nils Gautam
Product Manager
nils.gautam@brainlit.com

Eller besök:
www.brainlit.com/solutions/brainlit-uven

Företaget BrainLit grundades 2012 av Tord Wingren, en av uppfinnarna av Bluetooth-tekniken. BrainLits patenterade BioCentric Lighting™-teknik ger hälsosamma miljöer genom att anpassa ljuset efter en persons unika biologi. Hittills har företaget etablerat BioCentric Lighting-miljöer för kunder med tusentals anställda över hela världen och har kontor i Europa och Nordamerika.

• brainlit