BrainLit lanserar världens första personliga BioCentriska lösning

Press Meddelande

Lund, 11 november, 2020

BrainLit lanserar världens första personliga BioCentriska lösning

Lundabolaget BrainLits ljussystem BioCentric Lighting har spridit sig över världen som lösningen på att återskapa naturligt dagsljus i inomhusmiljöer.

Genom lanseringen av bolagets nya produkt BrainLit Alven kan man nu få det, av vetenskapen väldokumenterade fördelarna av naturligt ljus, även på ett personligt plan exempelvis på kontor, hemmakontor, inom sjukvården etc. BrainLit Alven är världens första fristående armatur som är uppkopplad, dynamisk, personlig och som bygger på BioCentric Lighting. Oavsett användningsområde ser armaturen till att synkronisera behovet av dagsljus individen har i syfte att förbättra välmåendet.

–Forskningen går ständigt framåt och som ett hälsoteknikbolag baserat på vetenskapliga upptäckter följer vi noga dessa framsteg bl.a. genom vårt vetenskapliga råd. Vi är verkligt förväntansfulla när vi nu lanserar BrainLit Alven, säger BrainLits vd Niclas Möttus Olsson.

Som användare av BrainLit Alven får man BioCentriskt ljus genom olika ljusrecept vilket är ljusinställningar med varierande färg- och ljusintensitet. AutoLit vilket är grundreceptet baseras på hur det naturliga dagsljuset varierar över dagen. Övriga tillgängliga ljus-lägen vid lanseringen är ”Boost” vilket gör dig piggare och ”Relax” som skapar en lugnande ljusmiljö. BrainLit Alven styrs antingen via BrainLits app eller genom knappsatsen och armaturen har hela tiden den senaste mjukvaran eftersom den uppdateras då den är uppkopplad mot BrainLits eko-system.

–Vår vision är att förbättra liv för människor med BioCentric Lighting och BrainLit Alven kommer definitivt hjälpa oss att komma närmare denna, avslutar Niclas Möttus Olsson.

Länk till lanseringsevent:

Länk till produktinformation:

För mer information vänligen kontakta:

Niclas M. Olsson, CEO of BrainLit,

+ 46720255263

niclas.olsson@brainlit.com

BrainLit grundades 2012 i Lund av Tord Wingren, en av uppfinnarna av Bluetooth-tekniken. Företaget tillhandahåller hälsosamma miljöer genom att återskapa dagsljus och personligt anpassat inomhusbelysning (BioCentric Lighting™). Hittills har företaget etablerat BioCentriska-miljöer för mer än 10 000 anställda hos kunder över hela världen. BrainLit fokuserar starkt på tillväxt och engagerar idag 25 anställda i Lund med dotterbolag i New York och Helsingfors. BioCentric Lighting™ ligger till grund för företagets lösning och baseras på etablerad forskning och flertalet patent. Att förbättra livet för människor med BioCentrisk-belysning är det långsiktiga målet för BrainLit. www.brainlit.com

• lund
  • elderly care