BrainLit stärker upp styrelsen för internationell expansion

BrainLit, som utvecklar och levererar det patenterade biocentriska ljussystemet BCL, välkomnar sin nya ordförande och ytterligare två nya medlemmar i styrelsen som ett led i sin internationella expansion. Peter Johansson är ny styrelseordförande för BrainLit medan Carl-Henric Nilsson och Ola Möllerström tar plats som styrelseledamöter. De har alla lång erfarenhet av att arbeta med teknikföretag på den internationella marknaden.

Styrelsen utökas efter att BrainLit tagit in 124,3 miljoner kronor i en kraftigt övertecknad nyemission för att kunna möta den stora efterfrågan för BCL på flera marknader, inte minst i USA. BCL återskapar det naturliga dagsljusets styrka och kvalitet, vilket hjälper människor som arbetar inomhus att synkronisera sin dygnsrytm, som i sin tur förbättrar hälsa och välmående och förebygger en rad allvarliga sjukdomstillstånd.

–Med finansiering på plats och med en bred kompetens i styrelsen är vi redo att verkligen ta steget ut på världsmarknaden. Tidpunkten kunde inte ha varit bättre, människor återvänder till sina arbetsplatser efter coronapandemin och arbetsgivarna prioriterar sina anställdas hälsa högre än någonsin, säger BrainLits vd Niclas M. Olsson.

BrainLits nye styrelseordförande Peter Johansson har stor erfarenhet från flera tekniktunga branscher, inklusive byggnads- och industriella automatiseringssystem, IT och telekom, entreprenad- och installationstjänster, energieffektivisering och miljöfrågor, hård- och mjukvara samt säkerhetssystem. Han har över 20 års erfarenhet av vd-poster i Europa och Asien, från startups till mogna verksamheter som Ericsson Joint Venture och amerikanska Emerson Energy Systems i Kina, liksom Schneider Electric Buildings och Image Systems, som är noterat på Nasdaq.

Carl-Henric Nilsson var en av BrainLits första investerare och har erfarenhet av alla nivåer inom ingenjörsföretag. Med en gedigen akademisk bakgrund och forskningserfarenhet från bland annat Lunds universitet har han haft över 15 olika styrelseuppdrag. I dag är han bland annat styrelseordförande för Kunskapspartner, vars strategiska konsulttjänster inom verksamhetsutveckling används på ledningsnivå av flera internationella storföretag.

Ola Möllerström är marknadschef och vice vd för IT-konsultföretaget Sigma Connectivity, med huvudkontor i Lund. Han ansvarade också för Sigmas etablering i Nordamerika som vd för Sigma Connectivity Inc. Sedan tidigare har han stor erfarenhet av försäljnings- och marknadsorganisationer, inklusive att ha varit chef för Sony Mobiles globala produktportfölj och är en aktiv investerare i lokala startups som OptiCept och SensoDetect.

–Tillsammans tillför de en enorm erfarenhet av att introducera ny teknik och nya verksamheter i hela världen. Med deras hjälp kan BrainLit ta nästa steg för att göra skillnad i människors vardag, säger Niclas M. Olsson.

För mer information, kontakta:

Niclas M. Olsson, vd för BrainLit,

E-mail: niclas.olsson@brainlit.com

BrainLit grundades I Lund 2012 av Tord Wingren, en av skaparna bakom Bluetooth-tekniken. Företaget skapar hälsosamma miljöer genom att återskapa dagsljus och personligt anpassat ljus inomhus (BioCentric Lighting™). Hittills has företaget skapat biocentriska miljöer åt över 25 000 anställda hos kunder världen över. BrainLits långsiktiga mål är att använda BioCentric Lighting till att förbättra människors livskvalitet.

www.brainlit.com

• brainlit