Genombrott för BrainLit i Nordamerika

Svenska BrainLit håller på att få sitt verkliga genombrott på den nordamerikanska marknaden med flera viktiga order på BioCentric Lighting från marknadsledande företag. Systemet, som återskapar dagsljusets kvalitet och sammansättning inomhus, har på bara några veckor beställts av flera stora amerikanska företag.

Bland kunderna finns ett av de största health care-företagen i centrala USA med en omsättning på över tre miljarder dollar, en stor detaljhandelskedja med över 1 000 butiker och flera återförsäljare inklusive Doeren Sales i Minnesota och Reliable Lighting i Alberta i Kanada. BrainLit har också tillsammans med Cosentini Associates, ett Tetra Tech företag och ett ledande bygg-, teknik- och konsultföretag byggt ett showroom på Cosentinis huvudkontor.

BioCentric Lighting är BrainLits patenterade lösning för att komma till rätta med problemet som uppstår när vår dygnsrytm kommer i otakt genom all tid som spenderas inomhus, med avsaknad av ett skiftande dagsljus, vilket över tid gör att vår hälsa försämras. Systemet återskapar naturligt ljus i all dess mångfald, för att hjälpa våra kroppar att fungera normalt under dygnet. Flera studier visar att dynamiskt ljus såsom BioCentric Lighting gör att vi sover bättre och minskar därmed risken för en lång rad farliga sjukdomar.

–Nordamerika är en av våra viktigaste marknader och att lyckas i USA är en nyckel till framgång för oss. Vår vision är att förbättra människors livskvalitet med hjälp av BioCentric Lighting. De här affärerna uppmuntrar oss verkligen i det fortsatta arbetet och ger oss dessutom viktiga referenser för att nå ut ännu bredare, säger BrainLits vd Niclas Möttus Olsson.

BrainLit har sitt huvudkontor i Lund, men finns sedan 2019 också på plats i New York. Det amerikanska säljkontoret täcker hela Nordamerika, antingen på egen hand eller via återförsäljare. Varje arbetsdag kan mer än 15 000 anställda över hela världen njuta av BioCentric Lighting. Naturligt nog finns de flesta kunderna fortfarande i Skandinavien, till exempel Neonatalavdelningen på Helsingborgs sjukhus, SOS Alarms larmcentral i Stockholm och KHL-hockeylaget Jokerit i Finland. Antalet installationer ökar dock snabbt, både i Skandinavien och i USA.

För mer information kontakta:

Niclas M. Olsson, VD BrainLit,

+46 720 255 263

niclas.olsson@brainlit.com

BrainLit grundades i Lund 2012 av Tord Wingren, en av uppfinnarna bakom Bluetooth-tekniken. Bolaget levererar hälsosamma miljöer genom att återskapa dagsljus och generera personligt anpassat ljus inomhus. För närvarande har bolaget etablerat biocentriska miljöer för mer än 15 000 personer hos kunder runt om i världen. BrainLit har ett stort tillväxtfokus och är idag 25 medarbetare med huvudkontor i Lund och kontor även i New York och Helsingfors. BioCentric Lighting™, vilket är grunden för bolagets lösningar, vilar på väl etablerad forskning och är byggt på ett antal patentfamiljer.

www.brainlit.com

• usa