Sehlhall väljer BioCentric Lighting för vårdboenden, skolor och gruppboenden

Sehlhall Fastigheter, där före detta finansminister Anders Borg är styrelseordförande, har beslutat att installera BioCentric Lighting från BrainLit i sina fastigheter. Målet är en förbättrad arbets- och boendemiljö för personal, elever och boende.

– Det här är en fantastisk teknik som bygger på gedigen forskning och ger ett antal vinster. Att vistas mycket inomhus gör inte bara människor trötta och orkeslösa utan kan också orsaka allvarliga sjukdomar. Där vill vi göra skillnad genom att utrusta våra lokaler med återskapat dagsljus, säger Sehlhall Fastigheters vd Dan T. Sehlberg.

Sehlhall Fastigheter grundades 2019 av Dan T. Sehlberg och Petter Hallenberg efter att deras tidigare bolag, Svenska Vårdfastigheter, köpts upp av Magnolia Bostad. Bland investerarna bakom bolaget märks bl.a. Carl-Henric Svanberg och WM-Datas grundare, Thord Wilkne. Bolaget utvecklar och förvaltar vårdbostäder, gruppbostäder och skolfastigheter. Den första installationen av BioCentric Lighting är nu gjord på det egna huvudkontoret i Stockholm och i vår startar bygget av en förskola i Norrtälje som kommer att utrustas med BioCentric Lighting.

–Sehlhall Fastigheter har verksamheter där vi vet att BioCentric Lighting gör mycket stor nytta. Tack vare systemet förbättras både energin på dagen och sömnen på natten. Vi är glada och tacksamma över denna chans att kunna hjälpa så många människor att må bättre i vardagen, säger BrainLits vd Niclas Möttus Olsson.

BioCentric Lighting finns bland annat på Sony i Lund, på neonatalavdelningen i Helsingborgs sjukhus, SOS Alarm i Stockholm och i Malmö Arena hos SHL-laget Malmö Redhawks. Det BioCentriska ljus-systemet finns även hos internationella kunder i Asien och USA som det svenska konsulatet i Hong Kong och den Svensk Amerikanska Handelskammaren i New York.

För ytterligare information kontakta:

Natasha Bromberg, pressansvarig, Sehlhall Fastigheter

Email: press@sehlhall.se

Niclas Olsson, VD BrainLit

Tel: + 46 720 255 263

E-mail: niclas.olsson@brainlit.com

Om BrainLit

BrainLit grundades i Lund 2012 av Tord Wingren, en av uppfinnarna bakom Bluetooth-tekniken. Bolaget levererar hälsosamma miljöer genom att återskapa dagsljus och generera personligt anpassat ljus inomhus. För närvarande har bolaget etablerat BioCentriska miljöer för mer än 15 000 personer hos kunder runt om i världen. BrainLit har ett stort tillväxtfokus och är idag 25 medarbetare med huvudkontor i Lund och kontor även i New York och Helsingfors. BioCentric Lighting™, vilket är grunden för bolagets lösningar, vilar på väl etablerad forskning och är byggt på ett antal patentfamiljer.

Om Selhall fastigheter

Sehlhall Fastigheter är Sveriges nya samhällsutvecklare. Sehlhall skapar och förvaltar moderna, hållbara omsorgsfastigheter med människan i centrum. Sverige står inför demografiska utmaningar och brottas med ett växande underskott av olika samhällsfunktioner såsom förskolor, skolor, grupp- och vårdboenden. Det vill Sehlhall Fastigheter med engagemang, kunskap och erfarenhet bidra till att bygga bort.

• äldrevård
  • biocentric lighting
  • healthcare
  • sömn
  • hälsa
  • lund
  • norrtälje
  • välmående
  • arbetsmiljö
  • belysning
  • biocentriskt ljus

BrainLit levererar hälsosamma miljöer genom att återskapa dagsljusliknande ljus inomhus och generera personligt anpassat ljus.

Mikko Simon

Presskontakt Vice President, Commercial Development +46 733 20 45 45