Konsultrapporten H1 2022: Stabil marknad visar tecken på svaghet

10-årsjubilerande Brainville, Nordens ledande marknadsplats för konsultuppdrag, har för tionde gången kartlagt den nordiska konsultmarknaden i en halvårsrapport. Det första halvåret 2022 öppnade optimistiskt, men började under andra kvartalet långsamt återgå mot 2021 års nivåer. Fjolårets glädjerusning efter frilansare och konsulter har dämpats och vi ser flera tecken som tyder på en vikande marknad framöver.

- Marknaden har sett stark ut under 2022. Antalet uppdrag har varje månad överstigit förra året, som i sin tur förstås var långt bättre än pandemiåret 2020. Samtidigt vet vi att efterspelet av pandemin och kriget i Ukraina börjat påverka oss alla på olika sätt. Tydligast är ju inflationstakten och jämför vi frilansarnas och konsulternas prisökningar under halvåret så ser vi att de inte riktigt hängt med, säger Manuel de Verdier, vd på Brainville.

Den här gången baseras Konsultrapporten på över 20 000 uppdrag i Norden under första halvåret 2022 och de mer än 20 000 företag som använder sig av plattformen.

- Det finns många saker som får oss att tro att vi nått en ”tipping point”. Dels ser vi att vi, trots den kraftiga ökningen i början av året, snart är tillbaka på 2021 års nivå vad gäller antal publicerade uppdrag. Bland de här uppdragen ser vi att projektledare har minskat rätt mycket i efterfrågan och det brukar förstås betyda att företag startar färre projekt. Det leder till att det framöver finns färre projekt att ta in andra typer av konsulter till. Utöver det har antalet konsulter som visar att de är tillgängliga för nytt uppdrag stått och balanserat ett tag och andelen uppdrag som tillåter distansarbete, som var det tydligaste tecknet för boomen efter pandemin, har minskat från stadiga 20 % till 13 % säger Manuel de Verdier.

Konsultrapporten H1 2022 är nu tillgänglig för nedladdning på https://bit.ly/KR_H1_2022_Pres...

För mer information, kontakta gärna:

Manuel de Verdier, vd, Brainville
manuel@brainville.com

Om Brainville
Brainville är Nordens ledande marknadsplats för frilans- och konsultuppdrag. Våra kunder består av både frilansare och konsulter som söker uppdrag och uppdragsgivare som annonserar sina lediga uppdrag på Brainville.com. Vi erbjuder en unik plattform där du hittar allt du behöver för att göra klart en affär – oavsett om du vill sälja och marknadsföra dina konsulttjänster som frilans eller behöver köpa in konsulttjänster externt. Brainville grundades 2012 med visionen att fungera som en hjälpande hand mellan säljare och köpare. Idag väljer över 20 000 företag och frilansare att använda Brainville som den självklara mötesplatsen när de vill göra affärer. Välkommen in till oss och framtidens arbetsmarknad du också - registrera dig gratis på www.brainville.com

• konsultmäklare
  • brainville
  • konsultförmedling
  • frilans
  • gigekonomin
  • norden
  • konsultbolag
  • konsultuppdrag

Brainville är nordens största plattform och handelsplats för konsulter – vår tids äventyrare. I ett snabbt föränderligt samhälle som ständigt utmanas av nya genombrott och behov har efterfrågan på människor med vissa särskilda förmågor blivit allt större. Genom Brainville matchas attraktiva individer med spännande uppdragsgivare – enkelt och snabbt. För konsulter är Brainville ett värdefullt redskap som utvecklar det personliga varumärket och möjliggör spännande utmaningar. För uppdragsgivare är plattformen en viktig källa till de bästa konsulterna och rätt färdigheter. Bolaget grundades 2013 och tjänsten används idag av tiotusentals konsulter och uppdragsgivare.