Sara Blakely pryder Forbes omslag

Sara Blakely revolutionerade modevärlden när hon år 2000 lanserade Spanx – sexton år senare pryder hon omslaget av Forbes Magazines juninummer, tillsammans med superentreprenörerna Diane Hendricks och Nasty Gals grundare Sophia Amoruso, som en av USAs rikaste kvinnliga entreprenörer.

Sara Blakely kniper sjuttonde platsen när Forbes sammanställer listan över de 50 mest framgångsrika kvinnorna som tagit sig till toppen av egen kraft. Först på listan är Elizabeth Holmes, grundare och vd för Theranos med en förmögenhet på 4,5 miljarder. Juninumret av Forbes Magazine är dock inte Saras första omslag – 2012 prydde hon tidningens omslag som ”The youngest self-made female billionaire”.

Spanx grundare Sara Blakely är en av vår tids absolut mest framgångsrika entreprenörer. Det hela startade med ett par strumpbyxor som fick fötterna avklippta 1998. Två år senare var produktionen av shapewear-strumpbyxor igång - succén var omedelbar och samma år hamnade produkten på Oprah Winfreys ”Oprah’s Favourite Thing”- lista.

I Sverige säljs Spanx bland annat på Ellos, Åhléns, Twilfit, Nordiska Kompaniet, Boozt, Wakakuu och Nelly. Samt i mindre butiker runt om i landet.