In Flames rundar av sitt stora ginprojekt med IKON No.13 Gin, och släpper även exklusiv tonic

Det är inte många som kan slå In Flames på fingrarna när det gäller nivån på innovation och ambition med bandets utforskning av ginens värld. Efter sex uppmärksammade släpp är det dags för den slutgiltiga releasen: In Flames IKON No.13 Gin.

Anders Fridén, sångare i In Flames har under åren byggt upp ett solitt rykte som en kunnig och innovativ röst i spritvärlden. Som återkommande skribent på Allt om Whisky, har hans passion för drycken blivit tydlig. Han har också varit drivkraften bakom två egna whiskybuteljeringar: dels skotska Glenfarclas (intressant sidofaktum: det familjeägda destilleriet har bara gjort en enda signaturbuteljering tidigare; det var till Phil Collins) och svenska High Coast Distillery, där Fridén har varit på plats och doftat och smakat sig genom fatprover för att hitta rätt whisky att lägga på flaska.

Ett allt större intresse för öl ledde till att Anders Fridén grundade Frequency Beer Works och köpte ett bryggeri norr om Stockholm, där han tillbringar de dagar han inte turnerar eller spelar in. Han har också arbetat med flera svenska toppkockar med att para ihop mat och dryck, och utvecklat sin fascination för smaker.

Efter whiskyeskapaderna riktades fokuset mot svensk hantverksgin, så Anders Fridén satte sig med bryggaren och destillatören Patrick Holmqvist för att undersöka vilka smaker som skulle kunna förstärka enbärskaraktären man hittar i gin. Tillsammans skapade de In Flames Signature Craft Gin No.13 - Pink Pepper and Lime. Rosépepparn och limen blev ett snyggt komplement, och buteljeringen den första i en serie möten mellan gin och spännande smaksättningar.

Den första ginreleasen sålde slut på några timmar, och blev snabbt omtalad bland fans samtidigt som bartenders och dryckespressen tog emot den med öppen famn. Med en kompromisslös hållning till kvalitet och smak var ginen ett välkommet komplement till en värld styrd av stora varumärken och industriell produktion.

Tillsammans med bandet tog de sedan fram en hel serie ginreleaser: gitarristen Björn Gelotte bidrog med fläder och gurka till sin gin, medan den andra gitarristen, Niclas Engelin introducerade grönt té och bergamott till sin. Bandets amerikanske bassist Bryce Paul Newman gifte sin gin med en unik kombo av grapefrukt och rabarber med lyckat resultat.

I juli i år sjösatte In Flames sin första egna festival, Borgholm Brinner, på Öland. Kvällarna avslutades med att bandet gjorde två exklusiva spelningar efter konserter med band som Refused, Raised Fist, Satyricon, Danko Jones, Graveyard, Comeback Kid, Tribulation och Dark Tranquillity. Helgen till ära släpptes en ny, exklusiv tappning: Borgholm Brinner Gin by In Flames, denna gång smaksatt med ingefära och granatäpple.

Året rundades av med ytterligare ett ginsläpp, denna gång för att hylla bandets hårt arbetande team av folk som håller turnémaskineriet rullande: The Crew Batch – Lingonberry and Cranberry.

Varje release har föregåtts av ett ordentligt provande och smakande för att hitta exakt rätt nyans och smakkombination. Med exakt samma noggrannhet och precision som bandet lägger på sin musik har varje detalj av ginen som bär bandets namn gåtts igenom och setts över.

Efter dessa releaser som tänjt gränser och experimenterat med smaker i begränsade upplagor vänder sig In Flames nu till en bredare publik med IKON på 43% styrka, där enbärskaraktären är förstärkt. Det här är bandets sätt att introducera hantverksgin som en kvalitetsprodukt, och att hitta rätt balans, där Fridén varit involverad i varje steg av processen.

Som ett komplement till ginen har In Flames också släppt en helt ny tonic, producerad vid Ekobryggeriet i Norrköping. Efter att ha serverat Ekobryggeriets tonic tillsammans med ginen I en specialbar på Borgholm Brinner föddes idén om att ta fram en egen In Flames tonic. Den organiska tonicen har smaksatts lätt med apelsinskal för att på bästa sätt gifta sig med IKON ginen.

Anders Fridén, som också är drivkraften bakom tonicen, förklarar:
”Vill du göra en bra drink, på riktigt, är ingredienserna viktiga. Visst kan du slänga ihop nått snabbt men upplevelsen blir så mycket bättre och trevligare om du jobbar med bra grejer. Så är det väl med allt egentligen och därför kändes det helt rätt att vända sig till Ekobryggeriet när vi skulle ta fram en egen tonic. Att jobba med några som bryr sig om sin produkt lika mycket som vi bryr oss om vår musik är för oss jätteviktigt. Det har varit riktigt roligt att experimentera fram det som vi anser är det ultimata komplementet till din favoritdrink. Drick med andakt...skål!”

In Flames IKON No.13 gin släpps på Systembolaget den 14:e December, In Flames TONIC finns till salu nu på utvalda matbutiker i Sverige och kan beställas i 4-pack på Delitea.se.

Om In Flames IKON No.13
Den karakteristiska doften av klassisk gin ligger som grund med en mjuk antydan av citrus. IKON har en klassisk gin karaktär från enbär, koriander, citronskal, kanel, kardemumma och fläderblommor. För en fylligare och mer komplex smakprofil valde Anders att höja alkoholhalten till 43%. Som extra toppnoter ligger stänk av apelsincest och citrongräs som varsamt macererats och sedan adderats till den destillerade ginen. Det övergripande intrycket är en unik, högkvalitativ destillerad gin, som definitivt kvalificerar sig för i topprankning av svensk premium gin.

Systembolaget: Beställningssortimentet 14 december
Artikelnummer: 81323-02
Pris: 399 sek
Producent: Götene Vin & Spritfabrik AB
Leverantör: Brands For Fans Sweden AB
Alkoholhalt: 43,0 %

Fakta In Flames TONIC
Beställes via Delitea.se
Finns även i de flesta dagligvarubutikerna där Ekobryggeriets Tonic finns.
Producent: Ekobryggeriet
Volym: 20 cl x 4
Ekologisk

Om In Flames
Sveriges ledande metalband har gått från klarhet till klarhet under de mer än tjugo år de spelat. Den melodiska dödsmetall som satte bandet på kartan har utvecklats till ett annat, unikt uttryck som manifesterats i tolv album som A Sense of Purpose, Sounds of A Playground Fading, Siren Charms och senaste utgivningen Battles, som spelades in i Los Angeles med den flerfaldigt grammy-nominerade producenten Howard Benson.

In Flames har turnerat världen över med band som Metallica, Judas Priest och Avenged Sevenfold, och har belönats med såväl Grammis, P3 Guld och Regeringens Exportpris. Under det senaste året har de turnerat på arenor runt Europa och Storbritannien med amerikanska Five Finger Death Punch, kurerat sin egen tvådagars succéfestival “Borgholm Brinner” och varit huvudakt på stora europeiska festivaler som Wacken och Poland Woodstock, med över 600.000 personer I publiken. Bandet rundar av året med en tiodagarsturné I Mexiko där de spelar tillsammans med legenderna Deep Purple, och därefter en handfull datum I USA tillsammans med Breaking Benjamin och Five Finger Death Punch på amfiteatrar.

Om Ekobryggeriet
Ekobryggeriet startades med insikten av att det fanns för få svenska ekologiska drycker på marknaden. Ekobryggeriet är en pionjär inom segmentet - underdogen som nafsar de konventionella jättarna i hälarna! Ingen skit, mer smak!

Intresset för tonic runt om i världen är för närvarande större än någonsin.

Nordic Tonic är Ekobryggeriets tonic serie, lanserad i juni 2017. Det är en ekologisk tonic utan tillsatser eller konserveringsmedel och producerad i Sverige. Vi har lagt till tydligt nordiska smaker till vår tonic: Bitter, Extra Bitter, Granskott, Rabarber, Fläder, Kryddnejlika och nu senast deras stolthet In Flames TONIC.

Brands For Fans är ett svenskt företag på en global arena, ledande inom försäljning och marknadsföring av alkoholdryck producerad med och av artister. Genom nära samarbete med band/artister som Ghost, Hammerfall, In Flames, Jonas Åkerlund, Motörhead, Mustasch, Plura, Rammstein, Scorpions, Slayer, Status Quo och Sweden Rock Festival lanseras attraktiva produkter för fansen. Vårt sätt att skapa affärsframgångar för både artister och dryckesproducenter har gjort att vi fångat såväl rockpublik som dryckesintresserade genom kvalitativa releaser och trovärdig kommunikation.

Verksamhetsstart: 2012. Sedan januari 2018 ingår Brands For Fans i Umida Group.

Varumärken: Ghost, Hammerfall, In Flames, Jonas Åkerlund, Motörhead, Mustasch, Plura, Rammstein, Scorpions, Slayer, Status Quo och Sweden Rock Festival.

Affärsidé: Att via livsstilsprodukter stärka bandet mellan artister och deras fans.

PR & Marketing Manager

Business Manager