Pernilla Perle, en kärlekshistoria

Brännland Cider Pernilla Perle är en elegant, halvtorr, lätt mousserande, frisk cider som är en kärleksförklaring i sig självt. Pernilla Perle skapades under 2013 och 2014 under lite speciella omständigheter.

Andreas Sundgren Graniti, Brännland Cider,

- Jag var skyldig min hustru stora mängder Champagne efter ett vad som jag förlorade. Vadet handlade om hur vår andra årgång iscider skulle tas emot. Jag trodde att den skulle misslyckas men Pernilla var säker på att den skulle bli bättre än den första och för varje recension som var positiv skulle jag bjuda henne på Champagne. Hon fick förstås rätt och efter ett tag blev jag skyldig henne stora mängder Champagne. Under 2014 så bestämde vi oss därför för att skapa en egen mousserande cider till henne, en cider som fick namnet "Pernilla Perle".

Pernilla Perle produceras som en iscider. Musten koncentreras alltså med hjälp av den naturliga Västerbottniska vinterkylan jäser under vårsäsongen och jäses till en elegant, vinös, halvtorr cider med lätta bubblor.

- Processen ger oss möjlighet att jäsa en cider med högre koncentration av smaker, restsocker och med högre naturlig alkohol än en cider producerad på okoncentrerad äppelmust, därför har Pernilla Perle jämförts med Riesling snarare än cider.

- Processen lyfter också den friska profil som svenska äpplen har så den är en kärleksförklaring både till svenska äpplen och till min hustru.

Den aktuella årgången för Pernilla Perle är 2017.

- 2017 karaktäriseras av ännu mer elegans. Lite mindre restsocker än tidigare år och en fantastiskt lång, fräsch avslutning med tydliga tanniner. Den åldras snyggt men går bra att dricka nu också.

Brännland Cider Pernilla Perle passar bra som aperitif men också som fint ackompanjemang till asiatisk mat och klassisk husmanskost som fläskkarré och äppelkompott. Balansen mellan sött och syrligt är, precis som i Brännland Iscider, en viktig nyckel till Pernilla Perles mångsidighet.

Livets Goda om Pernilla Perle (8%, buteljerad juni 2018)

2017-års skörd har gett en cider med bronsfärgad, ljust bärnstensskimrande nyanser. Doften skiljer sig från 2016 då det här är ett renare äppeluttryck, mindre honungskänsla och mer citrusnyanser som backar upp. En svag kryddig nyans kikar fram, likaså vita blommor, halm och färska aprikoser. I och med att det är mindre av bakade äpplen och honung så är den mer torra vinösa känslan mer accentuerad. Likaså i smaken där det inte är samma kraft men mer känslan som riesling kan ge, ni vet, den där elektriska syran, här kombinerad med en försiktig bornyr. Dessutom är sötman nedtonad (vi pratar 41 väl dolda gram per liter), äppelintrycken renare och det vilar ett närmast stenigt drag över avslutet som stramar åt fint. Här finns struktur, ryggrad och skärpa från start till mål och mest av allt så finns det en beundransvärd renhet och fräschör.

Redaktionens samlade intryck: 92 LGP

Brännland Cider Pernilla Perle på Brännland Ciders hemsida.

Brännland Cider Pernilla Perle på Systembolagets hemsida.

• Alkoholhaltiga drycker