Brännland Cider Fatlagrad iscider 2014 i Systembolagets fasta sortiment

Brännland Ciders fatlagrade iscider har kvalificerat sig till Systembolagets fasta sortiment nationellt. Det innebär att den fatlagrade iscidern inledningsvis kommer att introduceras på hyllan på drygt 30 Systembolag från och med 2:a december 2016.

Recensionerna har varit överväldigande:

-  Äppelkompott, marsipan, honung och botrytiskänsla iklädd friska långa syror. Komplex och lång. Drick som soloavslut på vilken finmiddag som helst."

Alf Tumble, 5 av 5, Dagens Nyheter 26:e november 2016

"Tosca, honung och aprikoser i en underbart lång, syrarik och samtidigt nötig smak. Som en smäck till pekannötkola paj."

Gourmet nr 6, 2016, 5 av 5

Brännland Ciders VD, Andreas Sundgren Graniti,

- Det är naturligtvis fantastiskt att få bekräftat att vårt arbete med att ständigt öka kvaliteten på vår cider, kommunicera varumärket och vad det står för och att presentera cidern på ett sätt som gör att kunden känner att man får valuta för sina pengar i ett ganska högt prisläge, är rätt väg att gå.

Brännland Iscider fatlagrad 2014 har lagrats i 12 månader på en blandning av begagnade franska ekfat som tidigare bland annat har använts för Chablis och Sauternes.

Fatlagringen adderar ytterligare några lager av doft och smak till iscidern som får ett djup och en integration som vittnar om ett dessertvin med stor lagringsduglighet väl lämpat för samma klassiska kombinationer som en Sauternes eller ett klassiskt Eiswein klarar av. Klassiska sommar-desserter med frukt och bär, gåslever eller som en njutning i sig. Den här flaskan är också en perfekt present tillsammans med ett par La Pomme glas, formgivna av Ingegerd Råman för Brännland Cider.

Artikelnumret är 76345 och priset är 149 kr.

Länk till produktinformation, Brännland Cider Fatlagrad 2014 på Brännland Ciders web.

Länk till Systembolaget och Brännland Iscider Fatlagrad 2014.

Länk till webshopen och iscider-glaset La Pomme.

Brännland Cider producerar iscider och cider på 100% svenska äpplen för en nationell och internationell marknad. Bolagets första årgång Brännland Iscider, ett isvin producerat på äpplen med sitt historiska ursprung i Kanada, släpptes 2012 och under 2015 släpptes Brännland Cider P, en helt ny och utpräglat svensk pärlande cider. Produktionen är förlagd i utanför Umeå i Västerbotten.