Brännland Cider släpper La Pomme av Ingegerd Råman

Brännland Cider släpper La Pomme, ett glas utformat av Ingegerd Råman för Brännland Iscider. Glaset släpps i samband med ett evenemang vid Matbordet hos Mathias Dahlgren den 7:e mars där Ingegerd Råman kommer att finnas med för att berätta mer om processen med att utveckla La Pomme.

Under 2013 närmade sig Brännland Cider den svenska glasformgivaren och krukmakaren Ingegerd Råman med frågan om hon skulle kunna tänka sig att formge ett glas specifikt för företagets iscider. Hon accepterade uppdraget och inledde tillsammans med Brännland Cider en process där man inkluderade namnkunniga svenska journalister och sommelierer för att finna precis rätt form för Brännland Iscider.

Valet av Ingegerd Råman som formgivare för ett glas som skulle fungera som dryckeskärl såväl som kulturbärare för iscider föll sig naturligt eftersom en av Råmans centrala idéer är att “ett vackert dukat bord kan förhöja smakerna på det som serveras”.

Efter två år, under våren 2015 presenterades så La Pomme, Äpplet. Glaset är formgivet för att interagera med och kontrastera Brännland Iscider. Som sensoriskt kärl lyfter glaset isciderns karaktäristiska syra men förmedlar ändå den djupa sötma som är dess kännetecken. I sin form påminner La Pomme om ett litet äpple och kontrasterar därmed iscider-flaskans slanka resning. En påminnelse om var iscider faktiskt kommer ifrån, äpplen. En kombination av jord och elegans.

Ett år senare realiseras Ingegerds vision På Skrufs glasbruk i Småland och La Pomme tar fysisk form. Varje glas är blåst för hand och unikt i sig självt.

Andreas Sundgren Graniti, VD Brännland Cider

- Vi strävar efter att utmana den förutfattade meningen att cider inte kan vara en premium-produkt och i det måste vi inkludera alla faktorer som påverkar den som ska dricka cidern. Först kommer förstås själva produkten som måste vara just premium, inte bara i våra egna ögon, utan även i jämförelse med andra motsvarande produkter i samma marknad, vare sig de görs av äpplen eller druvor.

Efter det kommer presentationen. En premiumprodukt måste presenteras i rätt sammanhang både fysiskt och mentalt och där har vi funderat mycket på hur det ska gå till. Att förlänga upplevelsen, från flaskan till ett speciellt glas, framstod som det mest naturliga steget och på så sätt har, glaset, La Pomme kommit till. Det har varit en fantastisk upplevelse att få arbeta med Ingegerd och alla de duktiga sommelierer och journalister som deltagit och lämnat sin feedback.

Om Ingegerd Råman

“Formgivaren och krukmakaren Ingegerd Råman är en av Sveriges mest kända och uppskattade designers. Med sina tidlösa, tydliga och enkla linjer har hon sedan 1968 byggt ett helt unikt formspråk och en värld av glas. En stor del av hennes produktion handlar om bruksföremål som glas, karaffer och skålar, eftersom en av hennes fantastiska idéer är att ett vackert dukat bord kan förhöja smakerna på det som serveras. Genom att konsekvent hävda skönheten i den enkla designen och det transparenta glaset har hon även vunnit gehör internationellt och finns numera representerad både i hem där design står i fokus liksom på svenska ambassader världen över. Hennes formgivning har gett henne en rad utmärkelser och en professorstitel som hon tilldelades av den svenska regeringen år 1995.”

La Pomme kan köpas från Brännland Ciders web-shop i förpackningar om två glas från den 7:e mars och framåt.

Brännland Cider dokumenterade processen från skiss till glas på Skrufs glasbruk i Småland och genomförde samtidigt en intervju med Ingegerd Råman som kan ses här.

Kontakt Brännland Cider: Andreas Sundgren Graniti, andreas@brannlandcider.se, +4670 345 85 95

Foto och filmproducent: Johan Gunséus

• Design

Brännland Cider producerar iscider och cider på 100% svenska äpplen för en nationell och internationell marknad. Bolagets första årgång Brännland Iscider, ett isvin producerat på äpplen med sitt historiska ursprung i Kanada, släpptes 2012 och under 2015 släpptes Brännland Cider P, en helt ny och utpräglat svensk pärlande cider. Produktionen är förlagd i utanför Umeå i Västerbotten.