Näringsfattigare grödor ger följdproblem – lösningen kräver bättre samordning

Selenbrist för häst och ko ger allvarliga följder. Selen och E-vitamin i kombination stärker immunförsvaret och skyddar muskelstrukturen. Sedan man började kompensera selenbristen i våra marker med hjälp av tillskott i kraftfodret, har död genom muskelförtvining hos föl och kalvar i princip eliminerats.

Kunskapen finns
Nyligen konstaterade Livsmedelsverket att selenhalten i ägg, mejeriprodukter och kött har ökat mellan 2010 och 2015. Branschföreningen Svenska Djurvårdsprodukter (BSD) ser här en direkt koppling mellan insikten om selenbrist och branschens initiativ att tillföra selen för att kompensera bristen i betet.

Initiativet är lovvärt, men det bör kunna ske mer strukturerat i framtiden. Inte minst med tanke på att fler och fler viktiga näringsämnen är på väg bort från jordmånen och därmed från det fundamentala grovfodret.

Fastnar på vägen
Livsmedelsverkets analyser kartlägger med jämna mellanrum erkänt kritiska näringsvärden i våra livsmedel. Här kan förändringar som är relaterade till betande djur iakttas.

Problemet är dock att denna information används mycket begränsat, mer eller mindre som ett konstaterande. Jordbruksverket, som rimligen borde ha tillståndet i våra kommersiella odlingsmarker på sin dagordning, kan inte se vad som ligger bakom. Informationen stannar och blir information utan slutsatser. Viktig kunskap stannar upp, trots att den skulle kunna göra en väsentlig skillnad.

Kartläggning och samordning
BSD menar att eftersom det finns kunskap och att problemet är växande såväl för den livsmedelsproducerande industrin som hästsportsektorn med ca 350 000 hästar, borde en nationell samordning göras. Jordbruksverket borde kartlägga våra betesarealer med utgångspunkt från jordens status vad gäller näringsinnehåll och Livsmedelsverket borde värdera näringsämnen utifrån ett bredare hälsoperspektiv än enbart överkonsumtion, eftersom den risken blir allt mindre.

Branschen får därmed en nyckel till vilka tillskott och näringsförstärkningar som krävs. T o m nedbrutet på regional nivå.

Alla vinner
Djurhälsan befrämjas medan konsumtionen av näringstillskott anpassas till det verkliga behovet. Myndigheterna skapar den nödvändiga bakgrunden och branschen förser djurägarna med den nödvändiga kompletteringen som åkermarken inte längre förmår att ge.

Detta är inte bara möjligt, det är snarast en nödvändighet för en framtida hållbar djur- och humanhälsolinje.

För BSD, Branschföreningen Svenska Djurvårdsprodukter

Pål Wederbrand

Fri för publicering med angivande av källa

• Djurhållning

• djurhälsa
  • fodertillskott
  • näring
  • djurfoder

Föreningen utgör en riksomfattande sammanslutning av företag. Organisationen ska främja medlemsföretagens och konsumenternas intressen, stötta i juridiska frågor och underlätta kommunikationen med samt utgöra förhandlingsmotpart till Djursportorganisationerna, Statens Jordbruksverk(SJV), Kemikalieinspektionen(Kemi), Livsmedelsverket (SLV), Läkemedelsverket(LV) och andra liknande organisationer eller myndigheter.