Magnus Bråth: Du är ute och cyklar om marknadspengen går till sociala medier

En färsk undersökning från Marketing Land visar tydligt var pengarna gör mest nytta i digital marknadsföring och Facebook och Twitter ligger sist. Trots detta satsar allt fler allt mer i just de kanalerna. De är ute och cyklar säger Magnus Bråth, VD på Brath.

Facebook och Twitter står trots satsningarna för mindre än 1% av nya kunder hos de 86 större ehandelssajter som undersökts (72 miljoner kunder totalt. Du hittar undersökningen här) medan obetald sök själv stod för nästa 16% (15.81% av nya kunder till de 86 handlarna kom från de organiska sökresultaten).

- Om du satsar på Sociala Medier istället för på sökmotoroptimering, säger Bråth som är en av Sveriges mest välrennomerade sökmotorkonsulter, då gör du helt enkelt fel. Det är inte där dina kunder finns, medan du delar bilder på söta katter söker de efter din konkurrent.

Näst största källa till kunder i undersökningen är så kallad CPC, Cost per click (9.82%), som till exempel omfattar Google Adwords. Även här är sök den stora källan till trafiken.

- Sociala medier är ett lysande komplement men det är viktigt att se att det inte är ryggraden i en framgångsrik satsning på digital marknadsföring, fortsätter Magnus Bråth, det är sökmotoroptimering som ska vara kärnan, det är där du kan få ordentlig utväxling. Min magkänsla är att alla är så nervösa inför vad som är nästa att de väljer att lyssna på profeter istället för på siffrorna.

• Webbmedia

• sociala medier
  • seo
  • marknadsföring

---

Magnus Bråth är VD på Brath, en norrländsk SEO-byrå som växer i raketfart. Magnus har arbetat inom de mest konkurrensutsatta segmenten i världen och har nyligen återvänt till Sverige för att driva byrån som hjälper svenska kunder med sökmotoroptimering. Mer om företaget finns att läsa här

Högupplöst pressbild på Magnus går att hitta här

Undersökningen från Marketing Land finns här.

KONTAKTINFORMATION

Besöksadress