Robin Delselius Bageri lanserar en ny cirkulär öl i samarbete med Crumbs

Crumbs och Robin Delselius Bageri har ingått ett samarbete där Crumbs ska använda bageriets överblivna bröd för att producera unika öl för Delselius verksamheter.

-Vi söker aktivt samarbeten och coworks med företag som är engagerade i hållbarhets- och matsvinnsfrågorna, så att få göra detta ihop med Robin Delselius Bageri har varit fantastiskt, säger Niclas Tunebro, grundare av Crumbs ägarbolag Brave Brew AB.

Crumbs har sålt öl på framför allt dagligvaruhandeln tidigare, och har då samarbetat med en rad Coop- och ICA-butiker. Men detta är det första samarbetet med Horeca och att valet föll på just detta bageri beror en hel del på Robin Delselius själv.

-Vi har alltid försökt minimera svinnet och arbeta hållbart. Att nu kunna vara med och brygga öl på vårt överblivna bröd är helt fantastiskt, säger Robin.

Ölet som lanserades under onsdagen är en Loafy Lager folköl och specifikt på serveringen på Epicenter. Samtidigt pågår planeringen inför sommaren för fullt, då sortimentet kommer utvidgas med en starköl.

-Utmaningen har - glädjande nog - varit att brödsvinnet har varit väldigt lågt hos Robin Delselius Bageri så vi har fått samla överblivet bröd under lång tid för detta, säger Niclas och fortsätter: men det är ett viktigt steg att allt fler från branschen engagerar sig.

Om Crumbs/Brave Brew AB
Brave Brew AB har sålt och marknadsfört öl under varumärket Crumbs sedan 2020. Bolaget är grundat med syftet att utrota brödsvinnet - idag slängs cirka 80,000 ton bröd i Sverige årligen. .
För mer information gå in på crumbs.beer eller kontakta Niclas Tunebro +46 76 051 00 28

Fotocred: Moa Kristine Nachtweij, Epicenter Stockholm