Nu lanseras craftläsken Pop Art Soda och Hjortron Granat på bred front!

Brewery International och Beer Studio lanserar craftläskvarumärket Pop Art Soda och Hjortron Granat på bred front. Från och med den 1 april kommer produkterna Pop Art Craft Soda och Hjortron Granat finnas tillgängliga för beställning för horeca och dagligvaruhandeln. Därigenom kommer bredden i Brewery Internationals distributionskanaler göra craftläsken tillgänglig för ett långt större antal konsumenter än tidigare.”Vi är bara i början av en stundande läskrevolution!” säger Darren Packman – ölguru, grundare, ölbryggare och numera även läskbryggare!

Sortimentet av läsk består totalt av fyra produkter men kommer kompletteras med öl efter hand. Läskserien består av tre stycken produkter som går under varumärket Pop Art Soda innehållandes Arctic Blueberry, Lingon Cream och Loopy Lime & Ginger. I tillägg finns läsken Hjortron Granat som designats av den Umeåbaserade grafiska designern, läskkonnässören och mångsysslaren Marc Strömberg, känd bl.a. som värd för musikprogrammet P3 med Marc Strömberg, samt sitt omskrivna Instagramkonto @hardcoreandsoda som är väl värt ett besök.

”Fokus just nu ligger på att lansera craftläsken och få ut den till landets krogar och livsmedelsbutiker. Det här är bara början på en resa där vi får vara med och revolutionera konsumenternas syn på läsk på samma sätt som craft beer en gång förändrade synen på öl. Kunskapen om hantverket och arbetstiden bryggarna lägger på att ta fram läsken kan inte ställas mot dagens industriproduktion av läsk. Det här är läsk 2.0” – säger Stefan Schnitzler, Marknadschef på Brewery International.

Inspirationen till Pop Art Craft Soda kommer från Beerstudios starka förankring i craft beer rörelsen och revolutionen som skett de senaste 10–15 åren. Men att brygga läsk var aldrig en självklarhet för Beer Studio. Det växte fram när de bryggde sin populära Loop Session Lager, en öl där det används en massa färsk limefrukt. "Vi hade alla dessa limefrukter kvar och jag tänkte, vad kan vi göra med dem? Så vi pressade ur saften och skapade bryggeriets första läsk, Loopy Lime och Ginger, som även innehåller Citra humle från USA som ger läsken en subtil hint av frisk tropisk frukt. Att använda ingredienser från craft beer världen var något vi aldrig gjort tidigare men efter att vi smakade det första gången vi visste att vi hade skapat något fantastiskt" - säger Oscar Brändström, VD och bryggare på Beer Studio.

"Läsk har i Sverige har blivit en dryck som domineras av en handfull monolitiska märken och vi tror att vi kan erbjuda människor något annorlunda genom att ta fram läsk som är roliga, kreativa och individuella. Craft läsk med andra ord!" - säger Darren Packman.

Information om Beerstudio:

Beer Studio är ett mikrobryggeri grundat 2013 av Darren Packman och ligger vid Öst Teg i Umeå. De har flera öl listade i stadens Systembolagetbutiker. Oscar Brändström är VD och ansvarar även för Pop Art Craft Soda-serien. Innan han började på Beer Studio jobbade han som bryggare på Nausta Bryggeri i Arvidsjaur. Marc Strömberg (www.marcua.com) är en av Umeås mest erkända grafiska designers. Marc har testat och lagt upp över 400 olika sorters läsk på sitt Instagramkonto @hardcoreandsoda

För ytterligare information om Beer Studio kontakta darren@beerstudio.se / tel: 070 6432404.