63% av bilisterna i Europa kör med för lågt lufttryck

Bridgestone kontrollerade däckens skick på 46.000 bilar i 11 europeiska länder under 2011. Resultaten visar att 63% av bilisterna kör med för lågt lufttryck. Bridgestone beräknar att detta leder till att 3,1 miljarder liter bortkastat bränsle värt € 5 miljarder per år. För miljön innebär detta 7,4 miljoner ton av onödiga CO2-utsläpp per år - vilket motsvarar ytterligare 2,7 g/km för varje bil på vägen.

"Som tidigare år tyder resultaten på att en majoritet av bilisterna är omedvetna om kostnader och miljöskador för dåligt underhåll av sina däck", säger Tom Fukuda, Senior Vice President, Sales and Marketing, Bridgestone Europe.

Dessa däckkontroller på mer än 180.000 enskilda däck genomfördes av Bridgestone vid olika affärscentrum och offentliga parkeringsplatser. Detta är en del av företagets pågående säkerhetskampanj.

En analys av resultaten visar att 17,5% av bilisterna kör med alldeles för lågt lufttryck (minst 0,5 bar lägre än rekommenderat lufttryck) och 4,3% riskerar sin och andras säkerhet genom att köra med ännu lägre lufttryck (minst 0,75 bar under rekommenderat lufttryck).

1 av 5 däck bör bytas

Nästan 20% av däcken är också slitna under EU:s lagstadgade nivå på minst1,6 mmmönsterdjup, vilket innebär en omedelbar säkerhetsrisk för förare av fordonet, passagerare och andra trafikanter. Förare av dessa fordon får uppleva vattenplaning vid hastigheter på upp till 40% lägre än normalt vilket innebär en stor säkerhetsrisk på grund av förlorat väggrepp.

Drygt 3,5% av de inspekterade däcken är både hårt slitna och med ett kraftigt för lågt lufttryck, vilket utsätter föraren och övriga trafikanter för dubbel fara.

Lågt lufttryck ökar rullmotståndet

Resultaten tyder på att många bilister är omedvetna om att däcken förlorar tryck naturligt med tiden, som en ballong. Att köra med ett felaktigt lufttryck är inte bara farligt utan slösar också bränsle och resulterar i betydligt ökade CO2-utsläpp. Detta beror på att lufttrycket starkt påverkar däckets rullmotstånd, vilket i sig är en nyckelfaktor för att bestämma bränsleförbrukningen. Beroende på vägtyp och körsätt representerar rullmotstånd 18-26% av den totala kraften av fordonet. Eftersom lågt lufttryck ökar rullmotståndet har det en direkt effekt på fordonets bränsleeffektivitet och utsläpp.

Säkerhetsrisk

Att köra med för lågt lufttryck är också farligt: när lufttrycket minskar upplever föraren en försämrad väghållning och fordonets stabilitet minskar. Lågt lufttryck har också en mycket negativ effekt på däckens livslängd, på grund av alltför stor belastning av däckets skuldror och en ökad värmeutveckling i och med sidoväggens överbelastning. Bilister med mycket lågt lufttryck riskerar däckexplosion på grund av dessa faktorer.

Bridgestone fortsätter att främja grönare bilkörning

År 2011 utökade Bridgestone sitt Ecopia-sortiment av bränslebesparande personbils- och lastbilsdäck. Ecopia-däcken bidrar till att förebygga den globala uppvärmningen genom att minska CO2-utsläppen. Detta sker genom fordonets förbättrade bränsleeffektivitet och ett lägre rullmotstånd. Tack vare Bridgestones nya gummiteknologi uppnår Ecopia-däcken ett lägre rullmotstånd utan att kompromissa med grepp och säkerhet.

Om Bridgestone i Europa, Mellanöstern och Afrika

Bridgestone Europa NV/SA, med högkvarter i Belgien, är ett helägt dotterbolag till det Tokyo-baserade Bridgestone Corporation, världens största däck- och gummiföretag, finns i mer än 60 länder över hela Europa, Mellanöstern och Afrika och har över 18 200 anställda. I regionen finns 12 däck- och däckrelaterade industrier, ett stort centra för forskning och utveckling och en testbana. Bridgestones premiumdäck som tillverkas i Europa, Mellanöstern och Afrika säljs globalt.

För mer information om Bridgestone i Europa, Mellanöstern och Afrika, besökwww.bridgestone.euoch www.bridgestonenewsroom.eu. Följ oss på Facebook, Instagram,YouTube, Twitteroch LinkedIn.