Bridgestone tillkännager lokaliseringsplaner för forsknings- och processcenter gällande guayulegummi

Bridgestone Corporation (BSJ) meddelar att man valt ut lokalisering för forsknings- och processcenter gällande guayulegummi.

Detta projekt genomförs av Bridgestone Americas Tire Operations (BATO) i samarbete med BSJ. BATO har slutfört förvärvet av ett 281 tunnland stort markområde beläget i Eloy, Arizona, för att fungera som bas för sin forskningsverksamhet. Detta forskningscenter kommer att leverera guayulegummi för företagets processcenter som planeras nära Mesa, Arizona.

"Detta är ett viktigt steg i förverkligandet av vår forskning gällande guayulegummi, och vi är glada att ha hittat en lokalisering för verksamheten för våra forskare", säger Bill Niaura, Director of New Business Development for Bridgestone Americas, Inc. "Varje steg vi tar för oss närmare vårt yttersta mål att utveckla nya, inhemska och hållbara källor för naturgummi. Vi ser fram emot att bryta ny mark och komma igång med arbetet snart ".

Forskningscentret kommer att bestå av ett mångsidigt fungerande kontor/laboratorium, växthus och en lantbruksverksamhet som anpassat för att optimera guayulebusken som en kommersiell gröda för produktion av förstklassigt gummi för däck. Denna verksamhet kompletterar den befintliga platsen. Första spadtaget förväntas ske under det tredje kvartalet 2012.

Processcentrets placering i närbelägna Mesa kommer att bestå av en stab av 32 forskare och tekniker och deras arbete att utvinna guayulegummi från den specifika busken till gummi för däck. Första banbrytande spadtaget planeras äga rum i början av 2013. Anläggningen beräknas vara i full drift under 2014, med försöksproduktion från och med 2015.

I mars i år meddelade BSJ Bridgestonekoncernens planer för ett omfattande forskningsprojekt i USA med uppgift att utveckla guayulegummi som ett kommersiellt gångbart och förnybart högkvalitativt naturgummi samt som ett alternativ till Hevea-trädet.

BSJ ger finansiering och strategiska underlag för insatserna, medan BATO ansvarar för att välja lokalisering för pilotanläggningen och processcentret. BATO kommer också att ta del av resurserna från Bridgestone Americas Centrum för forskning och teknologi i Akron.