Här lär sig ungdomar om Östersjön

Hur är Östersjön uppbyggd och varför är det ett så känsligt hav? Vilka faktorer påverkar havet och dess ekosystem och hur uppkommer döda havsbottnar? På Kastellholmen i Stockholm får elever från gymnasiet och årskurs 9 svar på frågor då Briggen Tre Kronor och Hållbara Hav i samarbete med Länsförsäkringar Stockholm åter bjuder in till utbildning om Östersjön.

Vad är problemet? - Runt Östersjön och längs med de floder som mynnar i Östersjön bor närmare 85 miljoner människor som i sitt dagliga liv släpper ifrån sig avfall och föroreningar i form av kväve och fosfor, plaster, kemikalier, läkemedel, tungmetaller och annat som påverkar miljön. En stor del av detta hamnar i Östersjön.

Det krävs kunskap om vi ska kunna hjälpa vårt vackra innanhav att reparera sig så att framtida generationer också kan använda havet. Under den 9-11 oktober får elever och lärare kostnadsfri utbildning samt tips och råd om vad kan vi göra för att hjälpa till att vända den negativa trenden. Här finns också svar på hur det kommer sig att Östersjön har blivit utsett till ett av världens smutsigaste hav.

Utbildningen genomfördes även i maj och vänder sig till lärare som med elever i gymnasieklasser eller årskurs 9 är intresserade av att ta del av Östersjön, dess uppbyggnad, förutsättningar samt varför Östersjöns miljö är så känslig. Skolklasserna tar del av en föreläsning om Östersjöns uppbyggnad och situation och därefter guidas de i två miljöutställningar.

"Ett hav av möjligheter"
En miljöutställning om Östersjön, dess uppbyggnad, förutsättningar samt varför Östersjöns miljö är så känslig. Här visas bland annat hur salt vatten möter sött, olika djurarter och ekosystem samt förklaringen till döda havsbottnar. Utställningen är framtagen i samarbete med forskare vid Stockholms universitet.

”Etta med kök”
En miljöutställning som beskriver vad du kan göra i ditt hem för att minska din påverkan på Östersjön. Utställningen är framtagen i samarbete med forskare vid Stockholms universitet och är utformad som en ”Etta med kök” där du finner information om plaster, kemikalier och läkemedel i produkter i våra hem, vilka som är skadliga och hur vi kan undvika eller hitta alternativ till dessa.

Samarbetet mellan Länsförsäkringar Stockholm och Briggen Tre Kronor fortsätter och har som mål att tillsammans öka kunskapen om och engagemanget för Östersjön hos Stockholmarna och med ett särskilt fokus på ungdomar. Den 16 december 2015 bildades Stiftelsen Hållbara Hav och Länsförsäkringar Stockholm är en av stiftelsebildarna. Engagemanget och bildandet av stiftelsen är ett långsiktigt åtagande och en del av Länsförsäkringar Stockholms hållbarhetsarbete, och visar att ett fördjupat arbete för Östersjön är en av de viktigaste frågorna i vårt närområde. Stiftelsen är och ska vara en folkbildande organisation som arbetar med kunskap och information om hur Östersjöns ekologiska status kan restaureras och återställas. Vi kan ju aldrig försäkra Östersjön, men vi kan arbeta skadeförebyggande.

För mer information:
Christina Thimrén Andrews, Projektledare/Presskontakt, Briggen Tre Kronor, christina.thimren-andrews@briggentrekronor.se, 070-818 82 38.

Eva Marell, Chef Strategi & Planering, Länsförsäkringar Stockholm, eva.marell@lansforsakringar.se, 08-562 861 17.