Härnösand gästas av Briggen Tre Kronor och Initiativet Hållbara Hav 13-16 september

Nu har det gått två år sedan briggen Tre Kronor af Stockholm besökte Härnösand och till helgen är det dags igen. Under fyra dagar, 13-16 september, finns Tre Kronor vid Skeppsbron med möjlighet att besöka och segla med fartyget samt att ta del av miljöutställningen ”Etta med kök”.

Söndag och måndag är det Öppet skepp för allmänheten.

Skolklasser kommer att besöka fartyget och utställningen under måndag och tisdag.

På tisdag är det möjligt att följa med på en kvällskryssning med Tre Kronor och på onsdag kan man segla med till Sundsvall. Se program för Härnösand här

Seglar för Östersjön

Tre Kronor och Initiativet Hållbara Hav seglar för Östersjön. Tillsammans med forskare, företag, myndigheter och organisationer arbetar vi för att sprida kunskap om Östersjöns situation, berätta vad som måste göras och uppmuntra initiativ som kan hjälpa Östersjön att överleva.

- Härnösand är en stad som tar miljöfrågan på allvar och det är glädjande att se hur det 7-stegsprogram som hade påbörjats vid förra besöket har utvecklats. Vi hoppas att Tre Kronors besök ska bidra till att öka kunskapen om det miljöarbete som görs i Härnösand och att vår utställning "Etta med kök" ska få fler att se vad man kan göra på det privata planet i våra egna hem, säger Sture Haglund, informatör för Initiativet Hållbara Hav

Miljöseminarium

Härnösands kommun kommer, precis som för två år sedan, att arrangera ett miljöseminarium ombord på Briggen för särskilt inbjudna gäster.
- Härnösand har antagit målet att vara en ledande miljökommun med ett aktivt omställningsarbete. Det är ett högt mål som vi gärna tar oss an. Men det krävs att många krafter och samhällsaktörer drar åt samma håll - företagare, myndigheter, privatpersoner. Nu när Briggen Tre Kronor är här med sin miljöutställning vill vi passa på att lyfta fram lite av de satsningar Härnösand har gjort senaste åren. Vi vill engagera fler aktörer att ta nya steg i sitt hållbarhetsarbete och även lyssna in hur kommunen kan stötta och bidra, säger Amanda Lind, kommunalråd (MP).

7 steg för ett Hållbart Härnösand

För två år sedan presenterades ”7 steg för ett Hållbart Härnösand”, områden som kommunen prioriterade i sitt miljöarbete. Nu vill man visa upp vad som hänt de senaste åren – och det är inte lite. Härnösand har nu en helt fossilfri kollektivtrafik som en följd av ett samarbete med bussbolaget Byberg & Nordin. Fastighetsnära matavfallsinsamling håller på att införas. Ett helt nytt system för lokal biogasproduktion håller på att byggas upp. All el inom kommunkoncernen är förnybar. En ny policy för hållbara resor är antagen där ett system för klimatkompensation ska införas. För att nämna några exempel. Nu vill kommunen ta nya steg.
- Vi ser att företag allt mer går i bräschen för hållbarhetslösningar. Vi vill bland annat bygga vidare på Härnösands profil som ett centrum för energiteknik. Utvecklingen av ny teknik för fossilfria transporter, som laddstruktur för elfordon, är mycket intressant. Våra kommunala bolag spelar en nyckelroll i utvecklingen. Vi hoppas också att fastighetsägare och andra företag ska vilja ta spets tillsammans med oss, säger Fred Nilsson, kommunstyrelsens ordförande.

Ungdomar ombord

Om vi ska lyckas rädda Östersjön måste vi också ha med oss kommande generationer. Ombord på Tre Kronor finns därför ungdomar från alla delar av samhället som ges möjlighet att lära känna och uppskatta Östersjön. Vårt mål är att skapa ett engagemang bland de som ska ta över förvaltningen av vårt unika innanhav. Med på seglingarna i Bottenhavet finns ungdomar från S:t Botvids gymnasium i Botkyrka och från Marina Läroverket i Stocksund.

Sjöpraktik

Tre Kronor erbjuder även ungdomar som studerar till sjöbefäl möjlighet till sjöpraktik ombord och normalt finns två till fyra elever från någon sjöutbildning med ombord.

Tre Kronor i forskningens tjänst

Under sina resor runt Östersjön har Tre Kronor samlat in vattenprover som analyserats av Umeå universitet med avseende på läkemedelsrester. Proverna har samlats från Örnsköldsvik i norr till Rostock i söder och S:t Petersburg i öst till Helsingborg i väster. I alla prover hittades någon eller några rester av läkemedel, även mitt ute på Östersjön. Halterna är visserligen mycket låga men läkemedel är problematiska eftersom de är utvecklade för att ha en biologisk effekt samtidigt som de är mycket motståndskraftiga mot nedbrytning och därför blir kvar i vattnet under lång tid. Läs mer