Program - Hållbara Hav och den vackra briggen Tre Kronor i Örnsköldsvik 11 - 14 september

Välkommen ombord, se miljöutställning om Östersjön och ta chansen att segla med ett av världens mest välbyggda träfartyg! Värd för besöket är Örnsköldsviks kommun som i samarbete med Hållbara Hav och Briggen Tre Kronor arrangerar "Öppet skepp" där alla är välkomna ombord för visning, segling, seminarium, samt guidning i miljöutställningen, "Ett hav av möjligheter" vilken även visas för skolor. Genom att segla med Tre Kronor stöds arbetet för Östersjön! Tre Kronor anländer till Inre hamnen den 11 september kl.10.00.

PROGRAM

Sö 11 september

Kl.10.00  Briggen Tre Kronor af Stockholm anlöper Inre hamnen

Kl.14.00 - 18.00  Välkommen ombord på "Öppet skepp" och se miljöutställningen "Ett hav av möjligheter" som visas ombord i briggen Tre Kronors salong. Fri entré.

Må 12 september

Kl.08.30 - 10.40  Skolklasser guidas ombord i miljöutställning och på Tre Kronor (förbokade visningar).
Plats: Tre Kronors salong

Kl.18.30 - 20.30 Örnsköldsviks kommun arrangerar informationsträff för båtklubbar, gästhamnar och båtföretag (föranmälan krävs). Kontakt: Patrik Karlin, patrik.karlin@ornskoldsvik.se el. sms till 070-697 51 53.
Plats: Tre Kronors salong.

Ti 13 september

Kl.08.30 - 10.40  Skolklasser guidas ombord i miljöutställning och på Tre Kronor (förbokade visningar.
Plats: Tre Kronors salong

Kl.13.00 - 15.30  "Öppet skepp" och miljöutställningen "Ett hav av möjligheter" visas ombord. Fri entré.

Kl..17.00 - 21.00  Middagskryssning med Tre Kronor af Stockholm. Fyra timmars härlig segling där alla som vill är välkomna att delta i seglingen. Besättningen visar och instruerar så att alla kan vara med. Tvårätters middag samt kaffe med kaka ingår. Pris 995 kr. Barn och ungdom t.o.m. 18 år 750 kr. Till bokning

On 14 september

Kl. 08.00 - 20.30 Långsegling från Örnsköldsvik till Härnösand
En hel dags segling med Tre Kronor af Stockholm! Avgång från Örnsköldsvik kl.08.00. Ankomst Härnösand kl.20.30. Kommunikationer mellan Härnösand och Örnsköldsvik finns kl 21:05. Se http://www.sj.se. Återresan ingår ej i priset. Alla som vill är välkomna att delta i seglingen. Besättningen instruerar och visar så att alla kan vara med. Måltider under seglingen ingår. Pris 1 650  kr. Barn och ungdom t.o.m. 18 år 750 kr. Till bokning

Boka segling och stöd Hållbara Havs arbete för Östersjön!
https://briggentrekronor.rezdy.com/ eller under www.briggentrekronor.se

Öppet skepp på fartyget Tre Kronor af Stockholm
Under "Öppet skepp" är alla välkomna ombord på briggen Tre Kronor af Stockholm! Vår besättning står till tjänst och berättar om fartyget samt svarar på frågor. Tre Kronor af Stockholm byggdes på Skeppsholmen i Stockholm och sjösattes 2005 med Kronprinsessan Victoria som gudmor. Fartyget byggdes av yrkesmän och i allt väsentligt representerar hon den byggteknik som användes i slutet av 1800-talet. Hon räknas bland kännare som vara ett av världens mest välbyggda träfartyg. Fri entré.

"Ett hav av möjligheter"- Ny miljöutställning om Östersjön
Den nya utställningen, "Ett hav av möjligheter", handlar om Östersjön, dess uppbyggnad, förutsättningar samt varför Östersjöns miljö är så känslig. Här visas hur salt vatten möter sött, djurarter samt förklaringen till döda havsbottnar. Plats: Tre Kronors salong. Fri entré.

För mer information:
Hållbara Hav: Christina Thimrén Andrews, projektledare, christina.thimren-andrews@briggentrekronor.se, 070-818 82 38.

Örnsköldsviks kommun, Näringslivsenheten: Lars Söderlind, Evenemangsutveckling, lars.soderlind@ornskoldsvik.se, 0660-785 90.