Tumlarsafari och miljöutställning i Helsingborg - Hållbara Hav och briggen Tre Kronor på besök 31 juli - 2 augusti

Initiativet Hållbara Havs nya miljöutställning och den vackra briggen Tre Kronor af Stockholm gästar Helsingborg 31 juli - 2 augusti. Under vistelsen arrangeras tumlarsafari. En ny miljöutställning om kemikalier, plaster och läkemedel i vår vardag visas, "Öppet skepp" arrangeras och föredrag om marint reservat samt om tumlare.

Briggen anlöper Helsingborgs hamn kajplats 119, ca kl. 12.00 torsdagen den 31 juli.

Miljöutställning 31 juli -  2 augusti kl 11-16
Miljöutställningen som visas på kajen i anslutning till briggen Tre Kronor är framtagen i samarbete med forskare vid Stockholms universitet och handlar om kemikalier, läkemedel och plaster i vår närmiljö. Utställningen är utformad som en ”etta med kök” där vi finner produkter från vår vardag. Syftet är att på ett enkelt sätt hjälpa den enskilda individen och att i förlängningen rädda Östersjön.

Öppet skepp 31 juli kl 13-17

Under besöket i Helsingborg bjuder Tre Kronor af Stockholm in till "Öppet Skepp".

Föreläsningar
”Knähaken och Grollegrund – marina reservat i Helsingborg”  31 juli kl 16.15-16.45
Peter Göransson (m), Miljöförvaltningen Helsingborg stad föreläser i salongen ombord på briggen

Tumlarföredrag  31 juli kl 17.00
Forskaren Mats Amundin berättar om tumlare och den intressanta forskning som pågår.

Tumlarsafari  1 och 2 augusti
Forskare och experter med lyssnarutrustning medverkar ombord. Under seglingen får alla som vill vara med och prova på. För bokning av seglingar - Följ länk på www.briggentrekronor.se - BOKNING eller köp biljett ombord under Öppet Skepp. Ring 08-586 􀀂22􀀂4 00 för info.

Ungdomsverksamhet
Initiativet Hållbara Hav och briggen Tre Kronor af Stockholms ungdomsverksamhet satsar stort på ungdomsverksamhet och hela sommaren seglar ungdomar med Tre Kronor. När Tre Kronor af Stockholm anländer till Helsingborg den 31 juli finns det 14 ungdomar ombord från Marina Läroverket.

Plats: kajplats 119.

För mer information:
Christina Thimrén Andrews, Projektledare Initiativet Hållbara Hav christina.t.andrews@briggentrekronor.se, 070-818 82 38
Anders Mannesten, Marknadschef Initiativet Hållbara Hav anders.mannesten@briggentrekronor.se 070-389 68 89
Göran Lindstedt, Vd Initiativet Hållbara Hav goran.lindstedt@briggentrekronor.se 070-425 15 15
Sture Haglund Företagsnätverk, sture.haglund@briggentrekronor.se, 070-422 78 19

Initiativet Hållbara Hav / Briggen Tre Kronor Nominerades till Nordiska Rådets Natur- och miljöpris 2013.