Brion Installation & Service Preliminärt Bokslut 2019!

Brion Installation & Service Preliminärt Bokslut 2019!

Brion Installation och Service lägger ytterligare ett framgångsrikt år bakom sig. 2019 års preliminära resultat visar på en god lönsamhet och en hög organisk tillväxttakt, både för de befintliga och de nystartade bolagen. Omsättningsökningen och vinstökningen ligger i linje med affärsplanen.

Omsättningen ökar med 110% till 249 (118) miljoner och vinsten ökar med över 400% till 18 (3,3) miljoner i vinst, ebita 7,2%. Resultatet rensat på engångsposter, för Brions nyetableringar och IT satsningar, landar på 20,2 miljoner en ebita nivå på 8,1%. Kvartal 4 enskilt omsätter Brion 89 miljoner med en ebita vinst på 10,9%.

Brion koncernen är vid 2019 års slut 125 anställda i 8 olika bolag placerat på 7 orter där Qsr & Brion Vitvaror i Göteborg samt Brion VS Skåne i Malmö och Brion Solenergi i Mölndal är de senaste etableringarna.

Fördelat på de för 2019 redovisande bolagen landar Brion rör på 128 miljoner i omsättning med en ebita vinst på 9,5% (Q4 45,6 miljoner 12,7% vinst), Brion ventilation omsättning 71,4 miljoner med en vinst på 4,7% (Q4 26,2 miljoner 6,9% vinst), Brion Teknik omsättning 26,2 miljoner med en vinst på 2,1% (Q4 8 miljoner vinst 9,2%), Brion Teknik Fyrbodal omsätter 17,7 miljoner med en vinst på 9,2% (Q4 7,5 miljoner vinst 14,8%). Qsr & Brion vitvaror, Brion VS Skåne samt Brion Solenergi redovisas inte enskilt för 2019 men är uppräknade i Koncernresultatet.

”Jag vill tacka alla våra fantastiska medarbetare för ett väl genomarbetat 2019. Detta resultat är sprunget ur ett lagarbete och ett engagemang hos samtliga på Brion. Kombinationen lagarbete och en enkel men effektiv styrning visar sig ge ett bra arbetsklimat att växa i, både för bolaget och, för vår personal. Vi tar vid där 2018 slutade och den organiska tillväxten fortsätter under 2019, helt enligt vår affärsplan. Vi kan lägga både nya orter och nya teknikområden till vårt bolag. Tillväxten sker uteslutande just nu organiskt och vår ambition är att fortsätta på den vägen. Ett av våra viktigaste mätetal och mål för 2019 var att nå en soliditet för koncernnivå på över 20%. Det lyckades vi med mycket tack vare daglig fokus på likviditet och fakturering. Soliditeten landade på 24,2%. Brion har en orderstock på 390 miljoner som sträcker sig in i 2023. Detta ger en god möjlighet till fortsatt expansion. Vi tar oss an det nya året med bra fart på produktionen och hoppas få välkomna många nya medarbetare under 2020.” säger Anders Bådholm Vd på Brion Invest.