Brion tar VS uppdrag åt Serneke Kv Capella

Brion Rör har fått uppdraget av Serneke att utföra fas 1-projektering i ett partneringprojekt där Hemsö och Karlastaden Utveckling AB skall uppföra ett kvarter i Karlastaden kallat Capella. Kvarteret skall i Hemsös del innehålla verksamheter för vård, omsorg och skola samt för Karlastaden Utveckling bostäder. Vård-, omsorg- och skolbyggnaderna omfattar ca 12.000 BTA och hyresrätterna ca 15.000 BTA.

Den tänkta produktionsstarten är i mars 2021 med färdigställande sommaren 2023. För Brions del är fas 1-projekteringen på ca 0,6 miljoner och med en bedömd kostnad för hela vs-entreprenaden på ca 25-30 miljoner.

”Vi på Brion väljer aktivt vilka partneringprojekt vi vill satsa på och Karlastadens projekt är väldigt intressanta. Vi har jobbar hårt i kalkylfasen och lagt stort engagemang och energi för att ro hem detta projekt och fortsätta vårt samarbete med Serneke. Sedan tidigare jobbar vi med Karlatornets del kallat Podiet och vi borde få en del samköpseffekter och positiva produktionseffekter mellan dessa båda projekt. Som bolag är vi väldigt tydliga i vår affärsplan kring hur vi skall jobba med partnering och det har gett positiva effekter både hos våra kunder och hos vår personal. Nu ska vi gräva ner fötterna i leran under projekteringen och se till att vi landar kvalitet och pris på nivåer där produktionen kan komma igång som tänkt.” säger Lennart Karlsson på Brion

”Brion har varit lyhörda och drivande under kalkyl och anbudsfasen. Vi gillar deras engagemang för vårt projekt och vi hoppas och förväntar oss att det engagemanget nu fortsätter under hela projektet” säger Magnus Franzén på Serneke.

Brion är ett nystartat installations- och serviceföretag som fokuserar på rör, ventilation, el och solenergi. Bolaget startades i Göteborg 2017 av väletablerade personer i installationsbranschen, som såg stora möjligheter att tillsammans utveckla och erbjuda tjänster inom VVS och fastighetsteknik där alla processer fokuserar på kundnyttan. Brion Invest är moderbolaget och verksamheten bedrivs i dotterbolagen.