BRIS hade högsta antalet stödjande barnkontakter hittills under år 2012 – de flesta via mejl och chatt.

BRIS hade 28 718 stödjande kontakter via telefon, mejl och chatt med barn och ungdomar under år 2012. Det är det högsta antalet hittills sedan BRIS började dokumentera sina samtal på 80-talet.

En markant skillnad i kontakterna under år 2012 är BRIS har fler samtal via mejl och chatt än via BRIS stödtelefon 116 111. Totalt stod mejl och chatt för 55 procent av de stödjande kontakterna, 45 procent av de stödjande kontakterna skedde via telefon. Det innebär 12 925 samtal per telefon, 9 511 kontakter via mejl och 6 282 samtal via chatt.

BRIS öppnar upp för fler digitala kontakter

Barnen och ungdomarnas behov och vilja att chatta är mycket stor. Idag kan BRIS svara på fem procent av försöken att chatta under BRIS-chattens öppettider.

–  Barnen säger också att de vill kunna samtala med BRIS när det passar eller när det känns som svårast. Utifrån utvecklingen i BRIS-chatten tror vi att allt fler barn kommer vilja samtala med oss via smartphones och läsplattor. Därför utvecklar BRIS en ny digital plattform, säger BRIS generalsekreterare Kattis Ahlström.

Ökad tillgänglighet i BRIS stödkanaler för att kunna möta barnens behov av kontakt när det passar dem, har länge varit en prioriterad fråga för BRIS.

–  Förutom den nya digitala plattformen utökar vi öppettiderna från och med 1 september, vilket ökar tillgängligheten även i BRIS stödtelefon 116 111 och i BRIS-mejlen, fortsätter säger Kattis Ahlström.

BRIS nya digitala plattform beräknas vara färdig i juni år 2013. Utvecklingen av plattformen är möjliggjord tack vare stöd från socialdepartementet.
BRIS-rapporten 2013 och tabellbilaga finns att ladda ned från BRIS.se

Fakta:

Antal stödjande kontakter år 2011-2012

Kanal

Antal år 2012

Andel

Antal år 2011

Andel

BRIS 116 111

45 %

BRIS-mejlen

33 %

BRIS-chatten

22 %

Summa

100 %

100 %

De fem vanligaste kontaktområdena under år 2012 var Kamrater, Skolan, Rädsla/oro, Mobbning/kränkande behandling och Familjekonflikter.

Av barnen och ungdomarna som kontaktade BRIS handlade 81 procent av kontakterna om flickor och 18 procent om pojkar, jämfört med 78 procent kontakter om flickor år 2011 och 20 procent om pojkar.

Snittåldern på kontakterna under år 2012 var 14,1år för kontakterna om flickor och 14,0 år för kontakterna om pojkar.

Antalet publicerade inlägg på Diskussionsforum var 45 100, jämfört med 38 484 stycken under år 2011.

20 vanligaste kontaktområdena

Kontaktområde