Sparlån först att få Finansinspektionens tillstånd att förmedla person-till-person-lån

I USA och Storbritannien är person-till-person-lån sedan flera år en etablerad låneform. I USA växer marknaden och utmanar traditionella bankrörelser. Tack vare moderna system och lägre administrativa kostnader får långivare en högre ränta på sitt sparkapital än vad bankerna erbjuder medan låntagare får en lägre skuldränta.

Sparlån erbjuder via sin marknadsplats konsumentkrediter. Dessa finansierar i regel privatpersoners kontantinsatser vid köp av kapitalvaror som bil eller båt eller renovering av hem. Konsumentkrediter är en av bankernas mest lönsamma marknader. Enligt Statiska centralbyrån har denna marknad vuxit med 6 procent varje år sedan 2004 och uppgår i år till cirka 210 miljarder kronor i Sverige.

- Efter att ha arbetat i kreditbranschen i många år och sett hur höga räntor privatpersoner får betala även om de har god kreditvärdighet började jag fundera kring hur man skulle kunna sänka deras räntekostnader. Sparlån utnyttjar beprövade verktyg för kreditarbete i kombination med modern teknik och erbjuder på så sätt möjlighet att både låna och spara på ett lättillgängligt och attraktivt sätt, säger Jonathan Klein, vd för Sparlån.

Sparlån vänder sig till privatpersoner eller företag som är intresserade av att erhålla god riskjusterad avkastning. Pengarna lånas sedan ut till kreditvärdiga konsumenter som får sin individuella skuldränta fastställd efter återbetalningsförmåga. Investerarna erhåller månatliga räntebetalningar och amorteringar. De kan även välja att återinvestera dessa i nya lån.

Alla transaktioner och även kreditupplysning hos Upplysningscentralen sker via Sparlåns nya IT-plattform som byggts för att kunna hantera extrema mängder transaktioner. Till exempel delas varje lån upp på minst 20 låntagare. Ett lån med en låntagare kan också ha så många som 1 500 långivare.

Sparlån hanterar löpande fakturering, administration och indrivning. Bolaget tar betalt från de räntebetalningar som långivarna får. Det innebär att om låntagarna inte betalar räntan på sina lån till långivarna får inte heller Sparlån in sina avgifter. Bolagets intressen sammanfaller därmed med långivarnas, nämligen att endast marknadsföra sig och låna ut pengar till kunder med hög kreditvärdighet.

För mer information kontakta:

Jonathan Klein, vd Sparlån

Växel: 08-559 25 059
Mobil:0760-81 22 82
E-post: jonathan@sparlan.se

Länkar till Finansinspektionen

Uppdaterad länk: http://www.fi.se/sv/vara-register/foretagsregistret/?query=Sparl%C3%A5n#results

Om Sparlån

Sparlån Sverige AB grundades 2014. Verksamheten lanseras i november 2015.

Sparlån har som affärsidé att förmedla krediter mellan Låntagare och Långivare på den svenska och europeiska kreditmarknaden. Genom att utnyttja beprövade verktyg för kreditgivning i kombination med modern teknik och systemutveckling erbjuder Sparlån attraktiva låneprodukter till Låntagare och attraktiva utlåningsmöjligheter för Långivare.

Låna och spara smartare

Brocc är ett svenskägt företag lanserat 2016. Vi är en digital marknadsplats där konsumenter kan mötas direkt och utbyta finansiella tjänster utan dyra mellanhänder. Vi erbjuder en enkel, trygg och smart lösning som skapar bättre och mer rättvisa villkor.

Vårt mål är att skapa en mer rättvis finansbransch. Möjligheten att kunna utmana, omfördela och därmed ge bättre villkor till alla är det som driver Brocc och oss som jobbar här. Vi vill vara en förebild för ansvarsfullt företagande, konsekvent agerande och rättvis behandling av alla våra kunder.

Brocc AB
Biblioteksgatan 8