Hjärnforskare har utvecklat en ljusoas för allmänheten mitt i julruschen

Hjärnforskare har utvecklat en ljusoas för allmänheten mitt i julruschen

Över 50 procent av svenskarna känner sig nedstämda under höst- och vintermånaderna. Den största anledningen till vår nedstämdhet är mörkret. Julen är dessutom den högtid som vi anser vara allra mest stressande och det som stressar oss mest är att hinna med alla bestyr som måste ordnas inför firandet. Det framgår i en undersökning från TNS-Sifo gjord på uppdrag av Bromma Blocks. Med detta som bakgrund har hjärnforskaren, Katarina Gospic och neurodesignern Isabell Sjövall, designat en ljusoas bestående av lampor med ljusterapeutisk effekt. Oasen kommer vara placerad på handelsplatsen Bromma Blocks och är tillgänglig för allmänheten mellan den 6 december till början av mars.

– Att placera ut en grön ljusoas i julruschen på en handelsplats är en mycket spännande lösning. Det är kliniskt bevisat att ljus kan motverka vintertrötthet och göra oss piggare. En studie utförd på en arbetsplats visade att lampor med stark luminans förbättrade människors humör, energi och produktivitet. Det finns därför många fördelar med att skapa en skönare atmosfär även på en handelsplats, säger Katarina Gospic, hjärnforskare.

Majoriteten av svenskarna känner sig nedstämda under hösten och vintern

Över 50 procent av svenskarna upplever att de mår sämre under hösten och vintern och den största anledningen till det är mörkret. Bara 20 procent av svenskarna säger att de mår bättre under vintermånaderna. I jämförelse med sommarmånaderna blir det än mer påtagligt att ljuset har stor påverkan på vårt välmående – då 75 procent upplever att de mår bättre under de ljusa årstiderna.

– Det bästa sättet att motverka vintertrötthet och nedstämdhet är att få så mycket dagsljus som möjligt i början på dagen. Har man inte tillgång till det naturliga dagsljuset kan ljusterapilampor vara behjälpliga. Annars är det bra att hålla fast vid rutiner kring träning och sömn. Att omge sig med naturen är också bra för att motverka stress och ohälsa. Vår kärlek till naturen kallas för biofili och det gröna har visat sig kunna främja hälsa, prestation och välmående, säger Katarina Gospic.

För ytterligare information vänligen kontakta

Katarina Gospic, hjärnforskare, entreprenör och författare
gospic@gmail.com

Sofia Brink, kommunikationsansvarig, Bromma Blocks
sofia.brink@vencom.se eller 0735 09 40 89

Fakta från undersökningen

Svenskars psykiska hälsa under höst och vinter:

54 % uppger att de mår sämre under under hösten och vintern.

De allra vanligaste anledningar till vår nedstämdhet under höst och vinter i tur och ordning:

• 1.Mörkret
  • 2.Kylan
  • 3.Snön
  • 4.Regnet

Hur vi upplever andras humör under årets mörkaste månader:

61 % känner igen sig helt eller delvis i påståendet: ”Jag upplever att människor runtom mig blir mer nedstämda under årets mörka månader”

De allra vanligast förekommande metoderna för att förebygga nedstämdhet, under årets mörkaste månader, i tur och ordning:*

• 1.Tända levande ljus hemma (60 %),
  • 2.Försöka vistas utomhus så mycket som möjligt när det väl är ljust (56 %)
  • 3.Vistas ute i naturen (41 %)
  • 4.Umgås med vänner (37 %)
  • 5.Äta D-vitamintillskott (20 %)

*flersvarsalternativ

Hur bra vi mår under de fyra olika årstiderna i tur och ordning:

• 1.75 % upplever att de mår bättre under sommaren
  • 2.67 % upplever att de mår bättre under våren
  • 3.22 % upplever att de mår bättre under hösten
  • 4.20 % upplever att de mår bättre under vintern

De mest stressande högtiderna i tur och ordning:

• 1.1 av 5 känner sig stressande vid jul
  • 2.1 av 10 känner sig stressade vid midsommar
  • 3.1 av 10 känner sig stressade vid nyår
  • 4.1 av 20 känner sig stressade vid påsk

De fem främsta anledningarna till att vi är stressade vid jul (av de som är stressade):*

• 1.Att hinna med allt praktiskt som måste ordnas inför firandet (54 %)
  • 2.Hitta på vad jag ska ge i julklapp (50 %)
  • 3.Hinna med att handla julklappar (40 %)
  • 4.Alla pengar som spenderas i samband med firandet (29 %)
  • 5.Ovissheten kring hur jag ska fira högtiden (20 %)

*flersvarsalternativ

Om undersökningen

TNS-Sifo genomförde undersökningen under perioden 21 oktober till 1 november, 2016, på Kantar Sifos onlinepanel. Urvalet bestod av ett nationellt representativt antal respondenter i förhållande till ålder, kön och region och var öppen för respondenter i åldrarna 18–64 år. Fördelningen bland de 1000 svar som samlades in speglar i stort fördelningen bland befolkningen med undantag för en marginellt mindre förekomst av unga män (18–24) i jämförelse med den verkliga fördelningen i populationen.

Bromma Blocks är en handelsplats intill Bromma flygplats i västra Stockholm bestående av en galleria och retail park som tillsammans erbjuder drygt 80 butiker och restauranger fördelat på 54 000 kvadratmeter. Med ca 7 miljoner besökare per år omsätter handelsplatsen cirka 2,2 miljarder kronor. De kommande åren planerar Bromma Blocks utöka med ca 26 000 kvm handel, service och fritidsaktiviteter.

Bromma Blocks ägs av Starwood Capital Group och drivs av Vencom Property Partners. Vencom Property Partners driver även andra fastigheter i Sverige, bl.a. Lidingö centrum och Värmdö Köpcentrum. Vencom grundades 1994 och är aktivt på den nordiska fastighetsmarknaden.

För mer information, besök brommablocks.se / vencom.se