BRO sätter fokus på kvinnor med spridd bröstcancer

BRO sätter fokus på kvinnor med spridd bröstcancer

Vi vet hur många kvinnor som får bröstcancer varje år. Och vi vet hur många som avlider. Men vi vet inte hur många som lever med kronisk bröstcancer, när sjukdomen har spridit sig med metastaser i skelettet eller andra organ. Nu sätter Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, fokus på denna utsatta patientgrupp.

BRO har gjort en särskild tidning om och för de tusentals kvinnor i Sverige som lever med kronisk bröstcancer. Tidningen innehåller intervjuer med kvinnor som har levt länge med sin sjukdom. De lever ett bra liv tack vare att utvecklingen på behandlingsfronten hela tiden går framåt. De berättar om glädjeämnen, sorg, framtidstankar och oro.

BRO ställer också krav på landets hälso- och sjukvårdspolitiker. Det behövs ett nationellt register för spridd bröstcancer. Ingen vet exakt hur många som lever med spridd bröstcancer, vilka behandlingar de får och vilka resultat som uppnås.

- Att följa upp resultat är en grundförutsättning för att kunna arbeta systematiskt med en förbättrad vård. Landstinget i Uppsala län har redan ordnat ett register för spridd bröstcancer. Övriga landsting måste följa efter snarast så att vi får ett samlat nationellt register och ökad kunskap, säger BRO:s ordförande Elizabeth Bergsten Nordström.

Beställ tidningen kostnadsfritt genom BROs webbshop.

För mer information, kontakta BRO: Elizabeth Bergsten Nordström, ordförande, telefon 070-288 49 39

Information om BRO och Bröstcancerfonden
Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, har över 11 500 medlemmar. BRO driver verksamhet genom lokala bröstcancerföreningar i hela landet. www.bro.se

Bröstcancerfonden är de bröstcancerbehandlades egen fond. Den administreras av BRO och har plusgiro 90 05 91-9. Bröstcancerfonden har ett 90-konto, vilket innebär att fonden står under kontroll av Svensk Insamlingskontroll. www.brostcancerfonden.se