Ellinor Persson, journalist och bröstcancerbehandlad leder webbserien "Bröstcancervården genom pandemin".

Bröstcancerförbundet presenterar ny webbserie: Bröstcancervården genom pandemin

Idag lanserar Bröstcancerförbundet en ny webbserie för att belysa hur svensk bröstcancervård ställt om under coronakrisen. I serien ”Bröstcancervården genom pandemin” undersöker journalisten Ellinor Persson, med egen erfarenhet av bröstcancer, läget i bröstcancervården. Tittarna möter fyra experter inom områdena screening/utredning, operation, behandling och rehabilitering som berättar hur vården ställt om och anpassat sitt arbete under pandemin.

I våras pausades screeningen i över hälften av landets regioner. Samtidigt vittnar professionen om att färre sökt vård vilket kommer leda till att tumörer upptäcks i ett senare skede.

– Med det här initiativet ger vi läkare och experter möjlighet att förmedla läget inifrån bröstcancervården. Vi vill dra vårt strå till stacken och skapa trygghet så att kvinnor i Sverige söker vård vid eventuella symtom, oavsett pandemi eller ålder, säger Susanne Dieroff Hay, ordförande i Bröstcancerförbundet.

Intervjuerna leds av journalisten Ellinor Persson som behandlades för bröstcancer 2014. Ett genomgående budskap från de medverkande är att man ska söka vård vid symptom. Experterna ger också uttryck för att forskning kring corona-pandemin har prioriterats, och att forskningsprojekt inom cancer skjuts framåt.

– I Sverige dör varje år 25 000 människor i cancer. Från ett års ålder och uppåt. Hittills har 5 200 avlidit av corona. Forskningen inom cancer läggs nu på is eftersom resurserna behövs för att lösa coronas framfart. Jag förstår, vi behöver mer kunskap om pandemin. Men är det rimligt att cancerforskningen avstannar – forskning som kan rädda döende patienter tillbaka till livet? Det här är svårt. Mycket svårt, säger Ellinor Persson, journalist och bröstcancerdrabbad.

Medverkande experter:

• Karin Dembrower, bröstradiolog och doktorand inom AI och screening, Capio St Göran i Stockholm
  • Jana de Boniface, bröstkirurg, docent och överläkare, St Görans Bröstcentrum i Stockholm
  • Henrik Lindman, professor i onkologi och överläkare, Akademiska sjukhuset i Uppsala.
  • Hans Hägglund, nationell cancersamordnare SKR och ordförande RCC i samverkan.

Webbserien finns på bröstcancerförbundet.se. Under sommaren kommer Bröstcancerförbundet sprida innehållet, med mål om att nå ut till kvinnor i Sverige.

Serien är framtagen med stöd av Roche och har producerats av Tale Content Creators.

Bröstcancerförbundet, som grundades 1982, har 11 000 medlemmar och samverkar med 33 bröstcancerföreningar runtom i landet. Bröstcancerförbundet bedriver insamling under varumärket Bröstcancerfonden. Med visionen om att ingen ska drabbas av bröstcancer stödjer Bröstcancerförbundet patientnära bröstcancerforskning, ger stöd och rehabilitering till drabbade samt driver opinion i bröstcancerfrågor. Med ditt bidrag kan vi göra mer för fler. Swisha en gåva till 900 59 19 eller bli medlem på bröstcancerförbundet.se