Gotländska bröstcancerpatienter får sämre vård - kommentar i Ekot av BRO ordförande

Gotland har en ovanligt hög andel cancerpatienter som tvingas göra om bröstcanceroperationen, eftersom lasarettet inte har någon metod för att se hur allvarlig tumören är under pågående operation. Men patienterna borde informeras så att de kan välja att opereras någon annan stans, anser Elizabeth Bergsten Nordström, ordförande i Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation.Hör Elizabeth Bergsten Nordström kommentera bröstcancerpatienternas ojämlika behandling utifrån var någonstans de bor.

Lyssna på inslaget om olika vård av bröstcancerpatienter

Fakta Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation

Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation - BRO är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell organisation med 33 bröstcancerföreningar, BCF, över hela landet. BRO bildades 1982 av dåvarande 12 bröstcancerföreningar och har idag över 11 500 medlemmar. BRO får statligt bidrag från Socialdepartementet.
BRO har till uppgift att främja och tillvarata bröstcancerbehandlades intressen beträffande behandling, vård och rehabilitering liksom de som löper risk att få bröstcancer på grund av ärftlighet.