Krav på åtgärder mot underbehandling av äldre med bröstcancer

Var tredje kvinna som får bröstcancer är 70 år eller äldre. De fångas inte upp av vården på samma sätt som de yngre. De får diagnos i ett senare sjukdomsskede och de får sämre behandling. Många är underbehandlade. Det visar studier, bland annat från Uppsala-Örebro. Därför ställer nu Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, en rad krav för att äldre kvinnor med bröstcancer ska få lika hög kvalitet på behandlingen som yngre. BRO får stöd av Barbro Westerholm (FP), som är engagerad i äldrediskriminering.

Forskare i Uppsala-Örebro har granskat diagnostik och behandling av drygt 9000 kvinnor i åldrarna 50-69 år och 70-84 år. Studien visar att tumörer hos äldre kvinnor var större när de upptäcktes, tumörerna bedömdes inte lika ofta efter hur farliga de var och lymfkörtlarna undersöktes inte heller lika ofta som hos den yngre gruppen. Äldre kvinnor fick dessutom strålning och förebyggande behandling efter kirurgi i mindre utsträckning än de yngre. Underbehandling ökar risken för att sjukdomen kommer tillbaka.

- En 70-årig svensk kvinna kan räkna med att leva i ytterligare 14 år. En 85-årig kvinna blir i genomsnitt 92 år. Därför måste de behandlas med lika god kvalitet som kvinnor i 50- och 60-årsåldern, säger Ingrid Kössler, ordförande för BRO.

En slutsats som forskarna drar är att det finns behov av studier där äldre kvinnor får delta. Idag är det bara 9 procent av dem som deltar i studier som är över 65 år. Underbehandling av äldre kvinnors bröstcancer är inte någon svensk företeelse, utan bekräftas i en rad utländska studier.

- Det talas sällan om vilken resurs äldre kvinnor är i samhället. Som bland annat som farmor, mormor eller anhörigvårdare utför de väldigt viktigt jobb för familjen, säger Barbro Westerholm som är starkt engagerad i äldrerelaterade frågor.

Det finns många orsaker till att äldre kvinnor inte får samma behandling som äldre. Äldre inkluderas inte i studier och läkarna vet därför alltför lite om nytta och biverkningar av behandling hos äldre. Äldre har i hög utsträckning även andra sjukdomar och läkemedel som man måste ta hänsyn till vid bröstcancerbehandlingen.

- Det finns en dålig kunskap i läkarkåren om kvarvarande förväntad överlevnad vid olika åldrar, vilket kan göra att patienter underbehandlas. Alltför ofta är det dock den kronologiska åldern i sig som påverkar fast det borde vara den biologiska. Det finns några mindre studier publicerade som visar att även helt irrelevanta faktorer som att doktorns kön och ålder kan påverka huruvida en patient får adekvat behandling eller inte, säger Irma Fredriksson, bröstkirurg på Karolinska Universitetssjukhuset.

- Men det kanske viktigaste av allt är att öka kunskapen om hur vanligt det är med bröstcancer i högre åldrar så vi får kvinnorna att söka tidigare, och en allmän kunskap om att äldre som regel klarar en bröstcancerbehandling mycket bra, säger Irma Fredriksson.

BRO:s krav på vården
BRO har sex krav när det gäller äldre kvinnor med bröstcancer:
1. Mammografi till 74 år - det är inte acceptabelt att nio landsting inte följer Socialstyrelsens rekommendationer att erbjuda bröströntgen till och med 74 års ålder
2. Bättre diagnostik - det är inte acceptabelt att tumörens hormon- samt HER2-status, och att lymfkörtlarna, inte undersöks hos alla kvinnor
3. Bättre behandling - det är inte acceptabelt att många kvinnor som är 70+ inte erbjuds behandling efter kirurgi för att förebygga återfall
4. Skriftlig behandlingsplan till varje patient - bara 2 av 10 får det idag
5. Kontaktsjuksköterska till varje patient - knappt hälften (45 procent) vet vem deras kontaktsjuksköterska är
6. Bättre utbildning av läkare om att subjektiva bedömningar som kan leda till sämre behandling av äldre

Råd till äldre kvinnor
Barbro Westerholm, tidigare generaldirektör för Socialstyrelsen och en av de drivande krafterna bakom införandet av allmän mammografi, har följande råd till äldre kvinnor:

- Begär att få komma på mammografi fram till 74 års ålder, även om du råkar bo i ett landsting som inte skickar kallelser till kvinnor över 70 år. Ställ krav, ge inte upp, det är en oerhört viktig hälsokontroll.
- Gå alltid på mammografi när du får en kallelse!
- Undersök dina bröst själv varje månad - risken för bröstcancer är inte över bara för att du har fyllt 75 år. Om du upptäcker förändringar, kontakta vården så att eventuella tumörer hittas så tidigt som möjligt, när de är små och inte har spridit sig.
- Om du har bröstcancer - begär alltid ett skriftligt vårdprogram.
- Ställ frågor till läkaren - får yngre kvinnor samma behandling, eller behandlas de på något annat sätt (kirurgi, strålning, cytostatika, antikroppar, hormoner...).
- Tänk på att du har möjlighet att begära en medicinsk bedömning av ytterligare en läkare, det kallas second opinion och är en kvalitetssäkring för dig som patient.

Barbro Westerholm anser även att kvinnor över 74 års ålder borde screenas med tanke på hur vanlig bröstcancer är bland dessa kvinnor.

Läkarkåren har tagit initiativ till ett nationellt vårdprogram för äldre, som beräknas vara klart inom kort. Det välkomnas av BRO.

- Förhoppningen är att vårdprogrammet ska bidra till att äldre patienter får vård med lika god kvalitet som yngre oavsett var patienten bor, säger Ingrid Kössler.

Faktablad om äldre kvinnor och bröstcancer finns i BRO:s pressrum:
www.newsdesk.se/pressroom/bro/document/list

Fakta om BRO
Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, har cirka 10 800 medlemmar. BRO driver verksamhet genom lokala bröstcancer­före­ningar i hela landet. www.bro.org.se
Bröstcancerfonden har ett 90-konto, vilket innebär att fonden står under kontroll av Stiftelsen för Insamlingskontroll, SFI. www.brostcancerfonden.se